Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

Radio | Uutisviikko selkosuomeksi | sunnuntai 1.2.2026

Ukraina. Minneapolis. Työttömyys. Toimeentulotuki. Sähkön hinta ja tuulivoima

Kuuntele

Voit lukea uutiset samanaikaisesti alta.

Ukraina

Ihmiset lämmittävät käsiään ulkonuotion äärellä.

Avaa kuvien katselu

Kiovan asukkaat lämmittelevät avotulen luona, sillä sähköt ja lämmitys ovat poikki Venäjän pommitusten takia. Kuva: Maxym Marusenko / Reuters

Ensin uutinen Ukrainasta.

Neuvottelut Ukrainan rauhasta jatkuvat keskiviikkona Abu Dhabissa. Ukrainan presidentti Volodymyr Zelenskyi kertoo, että neuvotteluihin osallistuvat Ukrainan, Venäjän ja USA:n edustajat.

Venäjä on viikonlopun aikana jatkanut iskuja Ukrainaan. Tänään Venäjä on iskenyt esimerkiksi Zaporižžjan kaupunkiin ja Dniproon

Venäjän hyökkäys Ukrainassa on jatkunut pian 4 vuotta.

Minneapolis

Ihmiset osoittivat Minneapolisissa mieltään maahanmuuttovirastoa vastaan.

Avaa kuvien katselu

Mielenosoittajat vaativat, että maahanmuuttovirasto ICE lopettaa ratsiat Minneapolisissa. Kuva: Stephen Maturen / AFP

Sitten uutinen USA:sta.

Minneapolisin kaupungissa mielenosoitukset USA:n maahanmuuttoviranomaisia vastaan ovat jatkuneet. Mieltä on osoitettu myös monissa muissa kaupungeissa.

Mielenosoittajat vaativat, että maahanmuutto- ja tullivirasto ICE lopettaa ratsiat Minneapolisissa ja maahanmuuttopoliisit lähtevät pois kaupungista.

Maahanmuuttopoliisit ovat etsineet ja karkottaneet maahanmuuttajia, jotka ovat USA:ssa ilman lupaa. Tammikuussa he ampuivat kuoliaaksi 2 ihmistä.

Työttömyys

Työllisyyspalvelujen ovi talvisessa Helsingissä.

Avaa kuvien katselu

Suomessa on paljon työttömiä. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Nyt kotimaan uutinen työttömien määrästä.

Suomessa työttömien ihmisten määrä kasvaa yhä. Joulukuussa työttömiä oli yli 50 000 enemmän kuin vuotta aiemmin, kertoo Tilastokeskus.

Nopeimmin kasvaa alle 25-vuotiaiden nuorten työttömyys.

EU:n tilastoviranomainen Eurostat kertoo, että Suomen työttömyysaste oli joulukuussa 10,3 prosenttia. Se on eniten koko EU:ssa.

Toimeentulotuki

kahdenkymmenen euron seteleitä

Avaa kuvien katselu

Toimeentulotukea on jatkossa entistä vaikeampi saada. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Sitten aiheena on toimeentulotuki.

Toimeentulotuen ehdot kiristyvät. Muutokset tulevat voimaan helmikuun ja maaliskuun alussa.

Jatkossa toimeentulotuki voidaan puolittaa, jos ihminen ei hae ensin muita tukia, kuten esimerkiksi opintotukea tai työttömyystukea. Ihmisen pitää myös osoittaa entistä tarkemmin, että hän tarvitsee tukea.

Viime vuonna toimeentulotukea maksettiin yli miljardi euroa.

Ihmiset ovat joutuneet hakemaan toimeentulotukea enemmän kuin ennen, koska muita tukia on leikattu.

Sähkön hinta ja tuulivoima

Tuulimyllyt talvisessa maisemassa.

Avaa kuvien katselu

Tuulivoimaloissa on ollut jäätymisongelmia. Kuva: Pasi Takkunen / Yle

Lopuksi kerromme sähkön hinnasta ja tuulivoimasta.

Pörssisähkö on ollut kallista tällä viikolla. Hintaa ovat nostaneet kylmä sää ja se, että tuulivoimaa on saatu vain vähän.

Tuulivoiman määrä on jäänyt pieneksi, koska tuuli on ollut heikkoa. Lisäksi tuulivoimaloissa on ollut jäätymisongelmia, eli voimalan siipiin kertyy jäätä.

Tässä oli Uutisviikko selkosuomeksi. Tavataan taas ensi viikolla.