TV | Selkouutiset | keskiviikko 28.1.2026
Auerin oikeudenkäynti. Hallituksen säästöt. Woltin työtilit. Sää
Auerin ja Ihlen oikeudenkäynti päättyy
Ensin uutinen Anneli Auerin oikeudenkäynnistä.
Julkisuudessa on seurattu pitkään Anneli Auerin ja Jens Ihlen oikeudenkäyntiä. Heitä syytetään julmista seksuaali- ja väkivaltarikoksista.
Auer ja Ihle tuomittiin rikoksista jo vuonna 2013. Toissa vuonna tuomio peruttiin, koska Auerin lapset kertoivat, että he valehtelivat seksuaalirikoksista.
Syytteet nostettiin kuitenkin uudestaan.
Syyttäjien mielestä lapset eivät olleet valehdelleet. Syyttäjien mielestä Auer ja Ihle tekivät lapsille seksuaalista väkivaltaa.
Oikeudenkäynti päättyy tänään. Tuomio tulee myöhemmin.
Tarkastaja: Hallitus liioittelee säästöjä
Seuraavaksi uutinen hallituksen säästöistä.
Hallituksen säästöt ovat vain 3,5 miljardia euroa, sanoo Tarkastusvirasto.
Hallitus on sanonut, että sen leikkaukset säästävät rahaa jopa 10 miljardia euroa. Hallitus on tehnyt isoja leikkauksia esimerkiksi sosiaalitukiin.
Tarkastusvirasto on laskenut, että säästöjä tulee vähemmän veronalennusten vuoksi. Hallitus päätti alentaa joitakin veroja tänä vuonna ja ensi vuonna.
Hallitus ei onnistu säästämään 10 miljardia euroa, laskee Tarkastusvirasto.
Woltin ruokalähetiksi vaikea päästä
Lopuksi uutinen Woltista.
Woltin ruokalähetiksi on vaikea päästä. Se johtuu siitä, että ruokalähetti tarvitsee työtilin, jota on vaikea saada.
Siksi moni ruokalähetti vuokraa tilin ja joutuu maksamaan siitä jopa 900 euroa kuukaudessa. Tilejä vuokrataan esimerkiksi Facebookissa.
Mohammed Wasayh on aikaisemmin vuokrannut Wolt-tilin. Hän kertoo, että tilin omistajat haluavat vuokramaksun usein käteisenä. Silloin he voivat vältellä veroja.
Wolt sanoo, että yhtiö ei hyväksy verojen välttelemistä. Yhtiö ei kuitenkaan kiellä sijaisen käyttöä. Woltin mukaan työtilin omistaja on yrittäjä, ja hänellä on oikeus palkata sijainen.
Pakkasta on paljon
Vielä sääennuste.
Sää on koko maassa poutaista eli ei sada. Pilvisyys vaihtelee.
Pakkasta on etelässä noin 10 astetta. Pohjoisessa on pakkasta noin 30 astetta.