Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

Viikon uutinen selkosuomeksi | lauantai 24.1.2026

Rovaniemen taksiliikenteen ongelmat

Kuuntele

Voit lukea uutiset samanaikaisesti alta.

Taksiliikenteen ongelmat Rovaniemellä

Tämän viikon aihe on taksiliikenteen ongelmat Rovaniemellä.

Tammikuun alussa monien taksien ikkunat rikottiin yöllä eri puolilla Rovaniemeä.

Monet kuljettajat ovat tulleet Etelä-Suomesta Rovaniemelle ajamaan taksia turistisesongin ajaksi.

Moni kuljettaja on maahanmuuttaja tai maahanmuuttajataustainen.

Osa kuljettajista arvelee, että rikokset liittyvät rasismiin.

Kerromme nyt lisää Rovaniemen taksiliikenteen tilanteesta.

Rikottu taksin takatuulilasi Rovaniemellä.

Avaa kuvien katselu

Takseista rikottiin ikkunoita Rovaniemellä. Kuva: Antti Mikkola / Yle

Monia ongelmia

Yle tapasi Rovaniemellä useita taksinkuljettajia, jotka työskentelevät siellä talvella.

Moni kuljettaja sanoo, että heitä huolestuttaa turvallisuus ja että he ovat kohdanneet vihamielisyyttä.

Jotkut kuljettajat kertovat, että asiakkaat eivät tule heidän kyytiin. Ihmisille on esimerkiksi sanottu, että heidän pitää mennä vain tuttujen taksien kyytiin.

Osa kuljettajista on jo lähtenyt takaisin Etelä-Suomeen, koska työnteko Rovaniemellä on vaikeaa.

Joidenkin kuljettajien pitää yöpyä autossa tai esimerkiksi kuntosalilla, koska majoitus Rovaniemellä on kallista ja työvuorot ovat pitkiä.

Taksiliitto

Taksiliiton toimitusjohtaja Annukka Mickelsson tuomitsee ilkivallan, jota Rovaniemellä on ollut.

Mickelsson sanoo, että kaikilla, joilla on lupa ajaa taksia, on oikeus tehdä tätä työtä.

Taksiliitto sanoo, että ongelmien syy on heikko sääntely ja taksien kova kilpailu.

Taksiliitto toivoo, että uudet lait parantavat tilannetta ja lisäävät turvallisuutta.

Taksi pysäköinyt kieltokyltin eteen.

Avaa kuvien katselu

Taksi on pysähtynyt Rovaniemellä paikkaan, johon taksi ei saa pysähtyä. Kuva: Juuso Stoor / Yle

Taksipaikkojen järjestelyt

Taksikilpailu on kovaa nyt talven turistikaudella Rovaniemellä.

Taksinkuljettajia tulee paljon muualta Suomesta. Osa kuljettajista ajaa perinteisten taksiyhtiöiden kyytejä ja osa kuljettajista ajaa Uberin tai Boltin kyytejä.

Julkisten taksipaikkojen järjestelyt ja kilpailutus aiheuttavat ongelmia. Joidenkin taksien pitää odottaa kaukana rautatieaseman tai lentokentän ulko-ovilta.

Asiakkaat valitsevat usein tutun firman taksin, ja osa kuljettajista kokee, että heidät ohjataan syrjemmälle.

Poliisi kertoo, että myös hintaepäselvyydet ja taksien liikenne aiheuttavat tehtäviä.

Jotkut asiakkaat ovat kertoneet, että taksimatka Rovaniemellä on joskus ollut yllättävän kallis.

Taksi ja taksikuskeja Rovaniemellä.

Avaa kuvien katselu

Talvella Rovaniemen taksimäärä voi jopa kaksinkertaistua. Kun kilpailu on kovaa, tulee myös ongelmia. Kuva: Antti Mikkola / Yle

Kertaus

Viikon uutinen selkosuomeksi kertoi Rovaniemen taksiliikenteen ongelmista.

Lapin matkailun kasvu on lisännyt taksien tarvetta Rovaniemellä. Talvella Rovaniemen taksimäärä voi jopa kaksinkertaistua.

Rovaniemelle tulee paljon kuljettajia eri puolilta Suomea. Taksien kova kilpailu on aiheuttanut ongelmia.

Tämä oli Viikon uutinen selkosuomeksi. Tavataan taas, kuulemiin!