Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

Selkouutiset | perjantai 23.1.2026

Ukrainan rauha. Pienet lukiot. Digisuositukset. Sää

USA, Venäjä ja Ukraina neuvottelevat rauhasta

Ensin uutinen Ukrainan rauhanneuvotteluista.

Ukraina, Venäjä ja USA neuvottelevat ensimmäistä kertaa yhdessä sodan lopettamisesta.

Maiden edustajat tapaavat Arabiemiraateissa.

Ukrainan presidentti Volodymyr Zelenskyi tapasi eilen USA:n presidentin Donald Trumpin.

Tapaamisen jälkeen Zelenskyi sanoi, että Ukrainan turvatakuista on neuvoteltu sopimus. Sopimus pitää vain allekirjoittaa.

Zelenskyin mukaan Ukrainan alueista on yhä kiistaa.

Ukraina, Venäjä ja USA neuvottelevat sodan lopettamisesta Arabiemiraateissa.

Pienissä lukioissa ilmaisia etuja

Sitten uutinen pienistä lukioista.

Pienten kuntien lukioissa on pulaa oppilaista. Lukiot houkuttelevat oppilaita ilmaisilla eduilla.

Esimerkiksi Puolangan, Sysmän ja Heinäveden pienissä lukioissa oppilas voi saada ilmaisen ajokortin.

Einokalle Laitinen meni Heinäveden lukioon hyvien etujen takia:

– En varmaan lukioon olisi lähtenyt, jos ei tämmösiä olisi ollut. Opiskelu, kun kiinnostaa, ja sitten tulee tuommoset tarjoukset kylkeen, niin kuka jättäisi tuommoisen tarjouksen käyttämättä.

Pienten kuntien lukioissa on pulaa oppilaista, ja siksi lukiot houkuttelevat oppilaita ilmaisilla eduilla.

Lasten älypuhelimet halutaan kieltää

Seuraavaksi uutinen lasten puhelinten käytöstä.

Suomen terveysviranomaiset haluavat kieltää älypuhelimet lapsilta.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos suosittelee, että alle 13-vuotiaat eivät käytä älypuhelimia tai sosiaalista mediaa.

Nuorisolääketieteen dosentti Silja Kosola sanoo, että Suomessa älypuhelimet annetaan liian pienille lapsille.

Kosola kannattaa pääministeri Petteri Orpon ehdotusta, että some kielletään kokonaan alle 15-vuotiailta.

Sää on pilvistä

Vielä sääennuste.

Lauantaina sää on pilvistä. Lumisateita tulee vähän.

Lämpötila on -8…-16 astetta. Tuuli on heikkoa.