Selkouutiset | torstai 22.1.2026
Trump tullit. Muistisairaat. Kasvien talvi. Sääennuste.
Trumpin tulliuhkaukset
Aluksi uutinen kansainvälisestä turvallisuuspolitiikasta.
USA on perunut uhkauksen tulleista Suomelle ja muille eurooppalaisille valtioille.
USA uhkasi Suomea ja 7 muuta maata tulleilla, koska maat tukevat Tanskaa ja Grönlantia.
Maat eivät halua, että USA ostaa tai valtaa Grönlannin.
Keskiviikkona illalla USA:n presidentti Donald Trump ilmoitti, että tullit perutaan.
Trump sanoo, että hänellä oli hyvä keskustelu Naton pääsihteerin kanssa.
Eurooppa ja USA parantavat ehkä yhdessä Grönlannin turvallisuutta.
USA on perunut uhkauksen tulleista Suomelle ja muille eurooppalaisille valtioille.
EU-maiden johtajat aloittavat tänään tärkeän kokouksen Sveitsissä.
Muistisairaiden katoamiset
Nyt uutinen muistisairaista ihmisistä.
Muistisairaiden katoamiset lisääntyvät Suomessa. Näin sanovat asiantuntijat.
Suomessa on ollut tänä talvena useita tapauksia, että muistisairas ihminen on lähtenyt kotoa ulos ja jopa kuollut, koska ulkona on kylmä.
Muistisairas voi esimerkiksi lähteä ulos pakkaseen yöpaidassa.
Poliisi ja tutkijat arvioivat, että muistisairaiden katoamiset lisääntyvät Suomessa.
Näin tapahtuu, koska moni vanhus ei saa riittävästi apua.
Näin sanoo Tampereen yliopistosta tutkija Jari Pirhonen.
”Tulevat kasvamaan ilman muuta. Olen varma siitä, että poliisilla on yhä enemmän ja enemmän sellaisia hakutehtäviä, joissa haetaan muistisairasta henkilöä.”
Tutkija Pirhonen on huolestunut vanhustenhoidon tilasta. Hän sanoo, että vanhusten palveluita pitää parantaa.
Kasvien talvivauriot
Lopuksi uutinen kasvien talvesta.
Alkutalvi on ollut monelle kasville vaikea.
Siksi kasveille voi tulla talvivaurioita.
Joulukuussa oli sateista ja lunta oli vain vähän. Sen jälkeen tuli kovia pakkasia.
Märkä maa jäätyi. Kasveilla ei ollut kunnon suojaa lumesta.
Siksi kasvien juuret voivat vaurioitua.
Puutarhuri Tuomas Kauppila kertoo, että vauriot näkyvät vasta keväällä ja kesällä.
Esimerkiksi omenapuu voi kukkia keväällä, mutta se voi kuolla myöhemmin kesällä.
Perjantain sää
Vielä sääennuste.
Perjantaina sää on enimmäkseen pilvistä.
Lämpötila on -7 ja -15 asteen välillä.
Jos pilvipeite rakoilee, voi olla vielä kylmempää .