Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

Selkouutiset | keskiviikko 21.1.2026

Wärtsilä. Hyvinvointialueet. Oulu. Sääennuste.

Venäjäpakotteet ja Wärtsilä

Aluksi uutinen Venäjäpakotteiden kiertämisestä.

Venäjä saa edelleen Wärtsilän varaosia laivoihin.

Varaosia käytetään öljylaivoissa, jäänmurtajissa ja muissa isoissa aluksissa.

Pakotteiden takia Venäjälle ei saa viedä tekniikkaa. Siksi Venäjä kiertää pakotteita.

Ensin varaosat viedään toiseen maahan, esimerkiksi Arabiemiraatteihin tai Kiinaan.

Sen jälkeen ne toimitetaan Venäjälle monen yrityksen kautta.

Venäjä saa edelleen Wärtsilän varaosia laivoihin.

Wärtsilän lakiasiainjohtaja Nora Steiner-Forsberg kertoo, että Wärtsilä ei enää itse myy tuotteita Venäjälle.

Wärtsilä ei halua, että osia viedään Venäjälle, mutta toimintaa on vaikea estää.

Hyvinvointialueet

Nyt uutinen hyvinvointialueista.

Hyvinvointialueiden työntekijämäärä on muuttunut eri tavoin eri alueilla. Näin kertoo Ylen kysely.

Joillain alueilla työntekijöitä on tullut lisää, mutta monilla alueilla työntekijöitä on vähennetty säästöjen takia.

Hyvinvointialueet ovat toimineet nyt 3 vuotta.

Hyvinvointialueiden työntekijämäärä on muuttunut eri tavoin eri alueilla.

Eniten työntekijämäärä on kasvanut Pirkanmalla.
(Oikaisu: Jutun spiikissä sanotaan Keski-Suomi, mutta Yle on saanut korjauksen, että oikea alue on Pirkanmaa.)

Eniten työntekijöitä on vähentänyt HUS.

Vähentämisiä on tehty esimerkiksi niin, että määräaikaisia sopimuksia ei jatketa. Hoitajia on myös irtisanottu.

Säästöjen takia moni palvelutalo ja terveyskeskus on suljettu.

Euroopan kulttuuripääkaupunki Oulu

Lopuksi kulttuuriuutinen.

Oulu on tänä vuonna Euroopan kulttuuripääkaupunki.

Avajaisissa nähtiin monia hienoja esityksiä.

Viikonlopun avajaistapahtumissa kävi noin 250 000 ihmistä.

Presidentti Alexander Stubb piti puheen.

Oulu on Euroopan kulttuuripääkaupunki yhdessä 39 kunnan kanssa.

Vuoden aikana Oulussa ja kunnissa on paljon tapahtumia.

Euroopan toinen kulttuuripääkaupunki on tänä vuonna Trenčín, joka sijaitsee Slovakiassa.

Torstain sää

Vielä sääennuste.

Torstaina sää on pilvistä ja poutaista.

Aurinko paistaa paikoin idässä ja Pohjois-Lapissa.

Pakkasta on 2-10 astetta, Pohjois-Lapissa on kylmempää.