Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

Selkouutiset | tiistai 20.1.2026

Rakennuspalot. Espanjan junaonnettomuus. Terveystestit. Sää.

Rakennuspalot

Aluksi tulipaloista.

Suomessa on paljon rakennuspaloja, jotka hyvä rakentaminen voi estää.

Ylen MOT-toimitus selvitti, että tällaisia tulipaloja on ollut tällä vuosikymmenellä melkein 300.

Tamperelainen Minna menetti luhtitalon palossa lähes kaiken vuonna 2022. Jäljelle jäivät vain valokuvat ja ompelukone.

Tutkimus kertoi, että rakennuksen palo-osastointi petti nopeasti. Siksi tuli pääsi nopeasti koko ullakolle.

Palo-osastoinnin pitää rajata tulipalo ja savu tiettyyn osaan rakennusta.

Palo-osastojen puutteet ovat yleisiä. Aiemmin huoneistojen erilliset palo-osastot eivät olleet pakollisia.

Hyvä rakentaminen estää tulipalon leviämisen. Vain tulitikkuaskin kokoinen reikä palo-osastossa saa palon leviämään naapuriin.

Espanjan junaonnettomuus

Uutinen junaonnettomuudesta.

Espanjassa viranomaiset jatkavat sunnuntaisen junaturman tutkintaa.

Ainakin 40 ihmistä on kuollut, kun luotijunan 2 viimeistä vaunua suistuivat raiteilta.

Luotijuna törmäsi vastaantulevaan junaan lähellä Cordoban kaupunkia. Juna oli matkalla Malagasta Madridiin.

Yli sata ihmistä loukkaantui.

Espanjan liikenneministeri Oscar Puente sanoi, että onnettomuus on outo. Se tapahtui suoralla osuudella, joka remontoitiin viime toukokuussa.

Veturinkuljettajien ammattiliitto on kuitenkin kertonut junayhtiöille, että rataosuus oli huonossa kunnossa.

Terveyden kotitestit

Nyt terveysuutinen.

Kaupoissa on myynnissä paljon terveystestejä.

Yle testasi kotitestillä D-vitamiinin, kokonaiskolesterolin ja elimistön rautavaraston eli ferritiinin arvot. Samat arvot mitattiin laboratoriossa.

Kotitestit eivät olleet yhtä tarkkoja kuin laboratoriossa, mutta tulokset olivat oikeansuuntaisia.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen johtava asiantuntija Heli Kuusipalo sanoo, että pelkkiin kotitesteihin ei kannata luottaa.

Varsinkin kokonaiskolesterolin testi on ongelmallinen. Se ei kerro, miten paljon on hyvää ja miten paljon huonoa kolesterolia.

Sää

Vielä sääennuste.

Sää on poutainen mutta laajalti pilvinen.

Viikon edetessä sää kylmenee.

Lämpötilat ovat pakkasella eteläistä Suomea myöten.