TV | Selkouutiset | perjantai 9.1.2026
Työttömyys. Sudet. Pakkanen. Sää.
Suomen työttömyys on pahentunut
Aluksi työttömyydestä.
Suomen työttömyysaste on nyt koko Euroopan korkein. Työttömyysaste on jo 10,6 prosenttia.
Se on nyt jopa korkeampi kuin Espanjassa. Samaan aikaan työttömyys on yleisesti vähentynyt muissa EU-maissa.
Tutkija sanoo, että Suomen talous ei ole vielä parantunut koronaepidemian jälkeen.
Suomen työttömyys on EU-maiden korkein, mutta työssä olevien määrä kasvoi viime vuonna noin 25 000:lla.
Työministeriö ennustaa, että työttömyys alkaa laskea tänä vuonna.
Susien metsästys ja tutkimus
Sitten uutinen susista.
Tänä vuonna saa kaataa 100 sutta. Uusi metsästyslaki sanoo, että susi ei enää ole rauhoitettu ympäri vuoden.
Niitä on jo luovutettu Luonnonvarakeskukseen tutkimusta varten.
DNA-näyte määrittää, onko kyseessä susi vai koirasusi. Koirasusi on suden ja koiran risteymä.
Tänä vuonna saa kaataa 100 sutta.
DNA kertoo, mihin laumaan eläin on kuulunut. Näin saadaan selville, onko metsästys vähentänyt koirasusia ja miten metsästys vaikuttaa susien määrään.
Pakkanen on kireää
Lopuksi pakkasesta.
Pakkasennätys on taas ylittynyt.
Kuluvan talven alin lämpötila mitattiin aamulla Lapin itäosassa Savukosken Tulppiossa. Lämpötila oli -42,8 astetta.
Kaikkia pakkanen ei haittaa. Näin sanoo Lapissa Rovaniemellä Ronja Berlin.
- Mä tykkään ihan hirveästi. Mä olen ensimmäistä kautta nyt Lapissa, niin mä otan kyllä kaiken ilon irti tästä pakkasesta, mitä on ollut. Että vaatteita vaan päälle, ja ei kun ulos.
Kantaverkkoyhtiö Fingrid kertoo, että sähkönkulutuksessa Suomessa on tehty kaikkien aikojen ennätys.
Sähkön hinta on pysynyt kohtuullisena, koska tuulivoimaa on ollut paljon tarjolla.
Rovaniemeläisen Mirjami Kaakisen hiehoja kireä pakkanen ei haittaa. Ne kulkevat pitkin omia polkuja metsäaitauksessa.
Sää
Vielä sääennuste.
Myös huomenna koko maassa on kylmä.
Lännessä ja pohjoisessa paistaa aurinko.
Idässä on pilvistä ja paikoin voi sataa vähän lunta.
Etelässä sää tuntuu kylmältä tuulen takia.