Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

TV | Selkouutiset | perjantai 21.11.2025

Ukraina-rauhansuunnitelma. Hanasaari. Helene Schjerfbeck. Lauantain sää.

Ukraina-rauhansuunnitelma

Aluksi uutinen Ukraina-rauhansuunnitelmasta.

USA:n ja Venäjän Ukraina-yhteistyö on huono asia Euroopalle.
Näin sanovat asiantuntijat.

USA ja Venäjä ovat tehneet suunnitelman, että Venäjä pääsee takaisin maailmantalouteen.

Suunnitelmasta on tullut lisää tietoa julkisuuteen.

Venäjän pakotteet poistetaan. Osa Ukrainan alueista jää Venäjälle. Ukraina ei saa liittyä Natoon. Sotarikokset annetaan anteeksi.

USA:n ja Venäjän yhteistyö on huono asia, koska USA ohittaa Euroopan liittolaiset. Näin sanoo kansainvälisen politiikan professori Tuomas Forsberg.

”No täähän on ihan katastrofi. Kyllä tämä on ihan selvää, että liittolaiset jätetään maksumiehiksi tai heidän kantoja ei kuunnella ollenkaan.”

Helsingin Hanasaari

Nyt uutinen Helsingistä.

Helsingin Hanasaareen tulee uutta tilaa kaupunkilaisille.

Tämä on entinen voimalaitoksen alue Hanasaaressa.

Alueelle rakennetaan asuntoja ja vanhaan voimalaan avataan julkisia tiloja.

Yle kävi katsomassa, miltä voimalassa nyt näyttää.

Tämä on vanha turbiinihalli. Tänne voidaan rakentaa esimerkiksi kulttuuritiloja ja liikuntatiloja. Päätöstä ei vielä ole.

Helsingin Hanasaareen tulee uutta tilaa kaupunkilaisille.

Pormestari Daniel Sazonov toivoo, että alueesta tulee kiinnostava kaikille ihmisille.

Hanasaaren rakentaminen kestää monia vuosia.

Kaupunkilaiset pääsevät alueelle ensimmäisen kerran jo ensi kesänä.

Helene Schjerfbeck

Lopuksi kulttuuriuutinen.

Kuuluisa suomalaistaiteilija Helene Schjerfbeck saa näyttelyn New Yorkiin USA:han.

Tässä pakataan sinne taulua, jonka nimi on Lehtimajanjuhla.

Schjerfbeck on ensimmäinen suomalainen taiteilija, joka saa näyttelyn The Met-taidemuseoon New Yorkissa.

Siksi näyttely on merkittävä asia suomalaiselle taiteelle.

Taulut kuvataan ensin ja pakataan sitten huolellisesti.

Näyttelyyn lähtee noin 60 Schjerfbeckin tauluja eri museoista.

Helene Schjerfbeck syntyi vuonna 1862 ja kuoli vuonna 1946.

Lauantain sää

Vielä sääennuste.

Lännestä saapuu sadealue, joka kulkee maan keskiosien yli itään.

Lunta sataa Pohjois-Pohjanmaalla, Kainuussa ja Etelä-Lapissa.
Lauantaina päivällä etelässä ja idässä on vielä aurinkoista.

Myös Pohjois-Lapissa jatkuu poutainen pakkassää.