Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

TV | Selkouutiset | keskiviikko 19.11.2025

Asunnottomuus. Asuntolainat. Muistopäivä-näytelmä. Torstain sää.

Asunnottomuus

Aluksi uutinen asunnottomuudesta.

Yhä useampi lapsiperhe voi jäädä ilman kotia.

Turkulainen Leena pakkaa tavaroita, koska hän muuttaa.

Syy on talousvaikeudet.

Leenan työnantaja meni konkurssiin. Uudessa työssä palkka on pienempi kuin ennen.

Leena ei pysty enää maksamaan vuokraa. Siksi hän muuttaa ystävän luokse.

Leenan 17-vuotias poika menettää samalla toisen kodin. Poika asuu nyt kokonaan isän luona.

Yhä useampi lapsiperhe voi jäädä ilman kotia.

Syitä ovat huono taloustilanne ja sosiaaliturvan leikkaukset.

Tilanne on vaikein yksinhuoltajilla ja nuorilla vanhemmilla.

Asuntolainat

Nyt uutinen asuntolainoista.

Asuntolainojen määrä vaihtelee paljon eri puolilla Suomea.

Suurimpia asuntolainat ovat Uudellamaalla, jossa ne ovat keskimäärin noin 250 000 euroa.

Pienimpiä asuntolainat ovat Etelä-Savossa ja Kainuussa. Näissä asuntolainat ovat keskimäärin alle 100 000 euroa.

Näin kertoo OP-Pohjola pankin tutkimus.

Asuntolainan määrä vaikuttaa paljon asumiskuluihin.

Isoimpia lainanlyhennyksiä maksetaan Espoossa. Keskimääräinen lyhennys on perheillä Espoossa 1300 euroa kuukaudessa.

Asuntolainojen määrä vaihtelee paljon eri puolilla Suomea.

Siksi myös asumiskulut vaihtelevat paljon.

Muistopäivä-näytelmä

Lopuksi kulttuuriuutinen.

Tässä harjoitellaan Muistopäivä-näytelmää Suomen Kansallisteatterissa.

Näytelmä kertoo suomalaisista, jotka lähtivät Neuvostoliittoon 1930-luvulla.

Suomesta lähti Neuvostoliittoon ainakin 15 000 ihmistä. He ihailivat Neuvostoliiton sosialismia tai olivat kyllästyneet oloihin Suomessa.

Tuhannet heistä katosivat Stalinin vainoissa.

Näytelmän tarina on kuvitteellinen, mutta se perustuu oikeisiin tietoihin.

Tietoja on kerätty arkistoista, kirjeistä, päiväkirjoista ja haastatteluista.

Muistopäivä-näytelmän ensi-ilta on tänään keskiviikkona Suomen Kansallisteatterissa.

Torstain sää

Vielä sääennuste.

Torstaina pohjoisessa paistaa aurinko.

Maan etelä- ja keskiosassa sataa lunta ja räntää.

Melkein koko maassa on pakkasta.