TV | Selkouutiset | maanantai 17.11.2025
Länsirata. MS-tauti. Lasten oikeudet. Tiistain sää.
Länsirata
Aluksi uutinen ratahankkeesta.
Ensimmäiset kunnat äänestävät tänään länsiradan rakentamisesta.
Länsirata tarkoittaa nopeaa junaa Helsingin ja Turun välillä.
Ensimmäisenä äänestävät Espoon ja Turun kaupunginvaltuustot. Ne äänestävät osakassopimuksesta eli käytännössä rahasta.
Radan varrella ovat myös Vihti, Lohja, Kirkkonummi ja Salo. Ne äänestävät asiasta viimeistään joulukuussa.
Ensimmäiset kunnat äänestävät tänään länsiradan rakentamisesta.
Kuntien rahojen lisäksi tarvitaan lainaa ja rahaa valtiolta. Länsiradan rakentamisen aloitus maksaa yli 1,3 miljardia euroa.
MS-tauti
Sitten aiheena on MS-tauti.
Yhä useampi suomalainen sairastuu MS-tautiin.
MS-tautia sairastaa Suomessa 17 000 ihmistä. Eniten MS-tautia todetaan naisilla Länsi-Suomessa.
Virpi Pajuranta asuu Ilmajoella, Etelä-Pohjanmaalla. Hän sairastui MS-tautiin 7 vuotta sitten.
MS-tauti voi vaikeuttaa liikkumista ja arjen toimia, jos sairaus pahenee.
Yhä useampi suomalainen sairastuu MS-tautiin.
MS-tautia ei voi parantaa. Lääkkeillä voidaan kuitenkin hidastaa tautia ja helpottaa oireita.
Lasten oikeudet
Lopuksi uutinen lasten oikeuksista.
Tällä viikolla on lasten oikeuksien viikko.
Viikon aikana pohditaan, miten lapsen mielipide voi kuulua paremmin.
Lapset ja nuoret käsittelevät asiaa koulussa ja päiväkodissa.
Torstaina vietetään kansainvälistä lapsen oikeuksien päivää. Perjantaina vanhemmat voivat ottaa lapsen mukaan työpaikalle.
Tällä viikolla on lasten oikeuksien viikko.
Tiistain sää
Vielä sääennuste.
Tiistaina tulee vähän lumisateita maan itäosassa ja länsirannikolla.
Muualla on poutaa ja aurinko paistaa.
Päivällä koko maassa on pakkasta. Kylmintä on Lapissa.