Radio | Uutisviikko selkosuomeksi | 9.11.2025
Suomalainen tryffelitutkimus
Kuuntele
Voit lukea uutiset samanaikaisesti alta.
Uutisviikon aihe ovat tryffelit. Ne ovat arvokkaita sieniä, jotka elävät maan alla. Suomessa on alkanut uusi tryffelitutkimus.
Suomessa on alkanut tryffelitutkimus
Avaa kuvien katselu
Sienten tutkiminen kiinnostaa Monica Altia. Tutkimuskohteeksi valikoituivat tryffelit, sillä niistä tiedetään vasta vähän. Kuva: Petteri Juuti / Yle
Suomessa tutkitaan nyt tryffelin salaisuuksia. Lokakuussa alkoi uusi tryffelitutkimus.
Siinä selvitetään, mitä tryffelilajeja Suomessa kasvaa ja mistä niitä löytyy. Tähän asti on ajalteltu, että tryffelit ovat vaikeita löytää.
Tryffelitutkimusta johtaa Luonnontieteellinen keskusmuseo. Suomen tryffeliharrastajat ry:n jäsenet keräävät näytteitä eri puolilta Suomea.
Toistaiseksi Suomessa tiedetään tieteellisesti vain 5 tryffelilajia. Harrastajat kuitenkin löytävät jatkuvasti uusia ja erinäköisiä tryffeleitä eri puolilta maata.
Monica Alt tekee Helsingin yliopistossa pro gradu -tutkielmaa. Hän kertoo, että todellista arviota lajeista ja määrästä ei ole vielä tehty.
Tryffelikoirat osaavat haistaa sienet
Avaa kuvien katselu
Kirsi Saloniemi ja Martta-koira ovat tehokas pari tryffelin etsinnässä. Kuva: Petteri Juuti / Yle
Tryffelien etsinnässä uutta ovat koirat. Erityisesti italialainen tryffelikoira lagotto romagnolo -rotu on suosittu etsintäkoira.
Järvenpäässä tryffeliharrastaja Kirsi Saloniemi ja Martta-koira etsivät tryffeleitä. Saloniemi kertoo, että parhaimmillaan hän on löytänyt yli kilon tryffeleitä 3 tunnissa.
Koirat voivat haistaa hyvin pieniä tryffeleitä, vaikka maa on kostea ja lehtien peitossa. Kun tryffeli löytyy, se kaivetaan esiin ja tutkitaan.
Kaivamisen jälkeen maa peitetään huolellisesti. Näin sienijuuri ei vahingoitu.
Tryffeli on arvokas sieni
Avaa kuvien katselu
Kuva: Marie Söderman / Yle
Tryffelit ovat ehkä maailman kallein syötävä sieni. Pohjantryffeleiden kilohinta voi olla jopa monta tuhatta euroa.
Kaikki tryffelit eivät kelpaa syötäväksi tai myyntiin.
Tryffeleitä ei saa kerätä jokaisenoikeudella. Kaivamiseen tarvitaan maanomistajan lupa.
Tavallisia sieniä saa kerätä kaikista metsistä mutta ei talojen pihan läheltä.
Tryffelikausi on tänä vuonna hieman myöhässä. Näytteiden kerääminen jatkuu tässä kuussa. Kun maa peittyy lumeen, tutkimus jatkuu laboratoriossa.
Kertaus
Tässä oli Uutisviikko selkosuomeksi. Uutisviikon aihe olivat suomalaiset tryffelit
Uusi tutkimus selvittää, millaisia tryffeleitä Suomessa kasvaa ja mistä niitä löytää.
Tryffeliharrastajat ovat alkaneet etsiä tryffeleitä koirien avulla.
Uutisviikko jälleen ensi lauantaina. Tavataan taas, kuulemiin!