Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

TV | Selkouutiset | perjantai 7.11.2025

Ilmastokokous. Vaalit. Lastensuojelu. Sääennuste.

Teknisen ongelman takia perjantain 7.11. Selkouutisissa ei ole videota eikä Selkouutiset näkynyt TV:ssä. Yle pahoittelee asiaa. Korjaamme ongelmaa. Voit kuitenkin lukea perjantain Selkouutiset tästä.

YK:n ilmastokokous

Aluksi uutinen ilmastokokouksesta.

Presidentti Alexander Stubb on puhunut YK:n ilmastokokouksessa.

Stubb piti Suomen puheenvuoron torstaina illalla.

Stubb sanoi, että maailma on tärkeässä tilanteessa. Stubb varoitti, että 1,5 asteen ilmastotavoite ei ehkä enää toteudu.

Presidentti Alexander Stubb on puhunut YK:n ilmastokokouksessa.

Stubb sanoi, että kaikkien maiden pitää luopua nopeasti fossiilisista polttoaineista.

Hän sanoi, että ilmastotyö tuo myös taloudellisia mahdollisuuksia.

YK:n ilmastokokouksen neuvottelut alkavat ensi viikolla.

Vaalien pilvipalvelu

Nyt uutinen vaaleista.

Suomen vaalien tietojärjestelmiä siirretään ulkomaille.

Äänestäjärekisteri ja ehdokasrekisterit siirtyvät ulkomaiseen pilvipalveluun.

Myös vaalien tulostiedot siirtyvät sinne.

Järjestelmä sijaitsee Ruotsissa. Sen omistaa amerikkalainen Amazon Web Services.

Uudistus tulee käyttöön seuraavissa eduskuntavaaleissa vuonna 2027.

Suomen vaalien tietojärjestelmiä siirretään ulkomaille.

Syy on raha. Vaalijohtaja Arto Jääskeläinen sanoo, että pilvipalvelu säästää rahaa.

Tietoturvatutkija Harri Hursti on huolissaan muutoksesta.

Hän sanoo, että tietoja ei ole hyvä tallentaa ulkomaille.

Hursti sanoo, että vaalit ei ole oikea paikka säästää rahaa.

Lastensuojelu

Lopuksi uutinen lastensuojelusta.

Sijaishuollon tarve kasvaa Suomessa.

Näin kertoo Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.

Tutkijat ovat huomanneet, että sijaishuollossa on lapsia enemmän kuin ennen.

Esimerkiksi Keski-Suomessa on 25 lasta vaativan tason lastensuojelulaitoksissa. Viime vuonna niissä oli 10 lasta.

Sijaishuollon tarve kasvaa Suomessa.

Sijaishuollon syitä ovat esimerkiksi lapsen mielenterveysongelmat, päihdeongelmat tai rikokset.

On mahdollista, että yleinen kiire tai esimerkiksi Ukrainan sota lisäävät lasten pahoinvointia.

Lauantain sää

Vielä sääennuste.

Lauantaina melkein koko maassa on pilvistä.

Aurinko paistaa vain Keski- ja Pohjois-Lapissa.

Etelässä ja lännessä voi sataa vähän vettä.

Pohjoisessa on pakkasta.

Etelässä on yhä lämmintä.