Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

TV | Selkouutiset | 4.11.2025

Presidentti Stubb ydinaseista. Itsenäisyyspäivä. Opi suomea. Sää

Stubb: Ydinaseiden merkitys kasvanut

Ensin uutinen ydinaseista.

Suomen presidentti Alexander Stubb sanoo, että ydinaseiden merkitys kasvaa.

Esimerkiksi Venäjä ja Pohjois-Korea testaavat ydinaseita. Myös USA on kertonut, että se aikoo testata ydinaseita.

Presidentti Stubb haluaa estää ydinaseiden käytön. Hän ehdottaa rauhantapaamista.

Hän ehdottaa, että USA:n ja Venäjän presidentit tapaavat marraskuussa Etelä-Afrikassa. Siellä järjestetään rikkaiden maiden G20-kokous.

Stubb puhui ydinaseista ja rauhankokouksesta maanpuolustuskurssilla.

Itsenäisyyspäivänä juhlitaan koulutusta

Presidentinlinnassa juhlitaan koulutusta ja sivistystä tämän vuoden itsenäisyyspäivän juhlassa.

Presidenttipari kertoo, että he kutsuvat juhlaan etenkin opettajia.

Itsenäisyyspäivän juhlaa voi seurata 6.12. TV1:ssä. Ohjelma alkaa tänä vuonna jo klo 18.15.

Suomen opiskelijoille uusi nettisivu: yle.fi/opisuomea

Sitten uutinen suomen kielen oppimisesta.

Yle on julkaissut uuden nettisivun, jossa voi oppia suomen kieltä.

Nettisivun nimi on Opi suomea (linkki nettisivuille: yle.fi/opisuomea). Siellä voi oppia suomea monella tavalla. Esimerkiksi suomen puhekieltä voi oppia suosituista tv-ohjelmista.

Jussi Visti on yksi opettaja, joka on tehnyt tehtäviä Opi suomea -nettisivulle:

– Ensin ehkä kannattaa vain kuunnella. Vähän kuin kuuntelisit musiikkia, niin kuuntele puhekieltä, että pääset rytmiin. Tehtävät auttavat siinä, että opit löytämään sanoja ja tärkeimpiä juttuja.

Opi suomea -nettisivulla on paljon erilaisia tv-ohjelmia ja tehtäviä. Sivulla voi pelata myös sanapyramidi-peliä. Pelissä oppii suomen sanoja.

Riya Rani Saha on opetellut suomea Opi suomea -nettisivulla:

– Minä voin harjoitella kuuntelemista ja muuta. Siksi mä pidän tästä.

Yle on julkaissut uuden nettisivun, jossa voi oppia suomen kieltä.

Sää on lämmintä

Vielä sääennuste.

Keskiviikkona sää vaihtelee. Päivällä voi sataa vähän.

Päivä on pilvinen. Lapissa voi paistaa aurinko.

Lämpötila voi olla yli 10 astetta. Lapissa on alle 5 astetta.