Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

TV | Selkouutiset | 28.10.2025

Sotelaskut. OP Pohjola. Tuulivoima. Keskiviikon sää.

Hyvinvointialueen laskut

Aluksi uutinen hyvinvointialueiden laskuista.

Varsinais-Suomen hyvinvointialue lähettää ihmisille vanhoja laskuja.

Turkulainen Hannu Lahti sai laskun, jonka summa on yli 17 000 euroa. Lasku on 3 vuoden ajalta.

Lahden äiti asuu palvelutalossa. Lahti ei ehkä ole saanut kaikkia äidin palveluasumisen laskuja.

Nyt hän sai ison perintälaskun.

Varsinais-Suomen hyvinvointialue lähettää ihmisille vanhoja laskuja.

Se on lähettänyt vanhjoa laskuja ainakin 26 000 ihmiselle.

Laskut ovat menneet perintään, vaikka aiempaa laskua ei ole lähetetty.

Kuluttajaviraston asiantuntija Juha Jokinen sanoo, että jos laskutus on hidasta, ihmisiltä ei pidä periä viivästyskorkoa.

OP Ryhmä

Nyt pankkiuutinen.

OP Ryhmä vaihtaa nimeä.

Uusi nimi on OP Pohjola. Uusi nimi tuli käyttöön tänään tiistaina.

OP on vanha pankki, joka on tuttu monille suomalaisille. Sillä on yli 2 miljoonaa asiakasta.

Pohjola on vanha vakuutusyhtiön nimi.

OP Ryhmän uusi nimi on OP Pohjola. Nimi yhdistää pankin ja vakuutuksen nimet.

Myös OP:n bonusjärjestelmä muuttuu.

OP maksaa jatkossa asiakkaille enemmän bonuksia.

Syynä on verotuksen muutos. Pankkien bonuksista tulee ensi vuonna verollisia.

Tuulivoiman rakentaminen

Lopuksi uutinen tuulivoiman rakentamisesta.

Suomessa on uusi tapa rakentaa tuulivoimaa.

Tässä rakennetaan tuulivoimapuistoa Pahkakoskella Pohjois-Pohjanmaalla. Puistoon tulee 30 tuulivoimalaa.

Rakentamisessa on uutta, että yksi firma hoitaa tuulivoimaloiden kuljetuksen, pystytyksen ja asennuksen. Tämä tuo paljon säästöjä.

Säästöjä syntyy, kun kuljetukset ja pystytykset voidaan ajoittaa tarkasti. Työmaalla ei tarvitse odottaa eri vaiheita.

Suomessa on uusi tapa rakentaa tuulivoimaa.

Sen on tuonut Suomeen suomalainen kuljetusfirma Silvasti.

Keskiviikon sää

Vielä sääennuste.

Keskiviikkona sää on pilvinen ja sateinan.

Maan keskiosissa voi kuitenkin välillä paistaa aurinko.

Lämpötila on +5 ja 10 asteen välillä.

Pohjois-Lapissa on viileämpää.

…………………………………………………………………………….
(Päivän kysymykset - Päivän kysymysten julkaiseminen on päättynyt 26.10. )