TV | Selkouutiset | tiistai 21.10.2025
Terveysvakuutus. Eläkeläisten vapaaehtoistyö. Energiajuomat. Keskiviikon sää.
Terveysvakuutus
Aluksi aiheena on terveysvakuutus.
Terveysvakuutusten hinnat ovat nousseet.
Terveysvakuutuksen vuosimaksu voi olla satoja euroja kalliimpi kuin ennen.
Terveysvakuutus eli sairauskuluvakuutus on vapaaehtoinen. Se korvaa yksityislääkärin maksuja.
Vakuutuksen hintaa korotetaan, koska suomalaiset käyvät yksityislääkärillä enemmän kuin ennen.
Terveysvakuutusten hinnat ovat nousseet.
Eläkeläiset ja vapaaehtoistyö
Seuraavaksi aiheena on vapaaehtoistyö.
Eläkeläiset tekevät paljon vapaaehtoistyötä.
Eläkeläiset tekevät vapaaehtoistyötä esimerkiksi järjestöissä ja yhdistyksissä. He eivät saa työstä palkkaa.
Tässä Suomen Punainen Risti eli SPR järjestää tapahtumaa Seinäjoella. SPR:n ystävätoiminnan vapaaehtoiset ovat vierailulla hoivakodissa. Vapaaehtoisina työntekijöinä on paljon hyväkuntoisia 70-vuotiaita.
Eläkeläiset tekevät paljon vapaaehtoistyötä.
Vapaaehtoisia tarvitaan esimerkiksi hoivakodeissa ja palvelutaloissa.
Energiajuomat
Lopuksi vielä uutinen energiajuomista.
Energiajuomien kofeiinimäärässä on suuria eroja.
Yle vertaili energiajuomia, joita myydään ruokakaupassa.
Tölkin tai pullon koko ei kerro kofeiinin määrää. Kofeiinin määrä voi olla erilainen, vaikka tölkit ovat yhtä suuria. Kofeiinia voi olla esimerkiksi 100 tai 200 milligrammaa.
Energiajuomien kofeiinimäärässä on suuria eroja.
Kofeiini piristää, mutta se aiheuttaa myös terveyshaittoja. Energiajuomia ei suositella alle 15-vuotiaille.
Keskiviikon sää
Vielä sääennuste.
Lännessä sataa välillä vettä.
Pohjoisessa Suomessa sataa lunta.
Lämpötila on -1 ja +11 asteen välillä.
Tuuli on kohtalaista.