Radio | Uutisviikko selkosuomeksi | 18.10.2025
Puolueiden velkajarrusopimus
Kuuntele
Voit lukea uutiset samanaikaisesti alta.
Velkajarrusopimus
Uutisviikon aiheena on puolueiden velkajarrusopimus.
Puolueet ovat sopineet yhdessä uudesta velkajarrusta.
Velkajarru tarkoittaa sääntöjä siitä, miten rajoitetaan julkisen velan kasvua.
Kerromme nyt lisää velkajarrusta.
Tavoitteet
Velkajarru tarkoittaa, että puolueet päättävät etukäteen, kuinka paljon Suomi voi ottaa velkaa tulevina vuosina.
Tavoite on pitää velan määrä hallinnassa ja varmistaa, ettei rahaa käytetä liikaa.
Jatkossa puolueet sopivat jo ennen vaaleja, mikä on talouden sopeutustavoite seuraavalle vaalikaudelle.
Tämä tavoite täyttää EU:n vaatimukset ja Suomen omat säännöt.
Avaa kuvien katselu
Puolueet sitoutuvat velkajarruun riippumatta siitä, ovatko ne myöhemmin hallituksessa vai oppositiossa. Kuva: Silja Viitala / Yle
Alijäämä
EU:ssa jäsenvaltion alijäämä saa olla enintään 3 prosenttia.
Se tarkoittaa, että valtio saa käyttää enintään 3 prosenttia enemmän rahaa kuin saa tuloja.
Suomen oma sääntö on tiukempi. Suomessa alijäämä saa olla enintään 2,5 prosenttia.
Toinen tärkeä asia on velkasuhde. Se tarkoittaa, kuinka paljon valtiolla on velkaa suhteessa maan talouteen.
Jos velkaa on paljon, velan määrää pitää pienentää nopeammin kuin silloin, kun velkaa on vähän.
Suomen tavoite on laskea velkasuhde EU:n vaatimaan 60 prosenttiin ja myöhemmin 40 prosenttiin.
Osa asiantuntijoista sanoo, että 40 prosentin tavoite on Suomelle liian tiukka ja vaikea saavuttaa.
Harvinainen päätös
Päätös velkajarrusta syntyi harvinaisella tavalla.
Melkein kaikki eduskuntapuolueet ovat mukana sopimuksessa. Vain vasemmistoliitto jäi ulkopuolelle.
Näin laaja sopu on harvinaista. Yleensä puolueet riitelevät talouspolitiikasta.
Puolueet sitoutuvat velkajarruun riippumatta siitä, ovatko ne myöhemmin hallituksessa vai oppositiossa.
Avaa kuvien katselu
Roope Uusitalo on julkistalouden professori Helsingin yliopistossa. Kuva: Antti Eintola / Yle
Talouden vakaus
Julkistalouden professori Roope Uusitalo sanoo, että sopu on hyvä asia. Se auttaa pitämään Suomen talouden suunnan samana useita vuosia.
Velkajarru mahdollistaa talouspolitiikan pitkän suunnittelun, vaikka hallitukset vaihtuvat.
Asiantuntijat arvioivat, että velkajarru voi auttaa Suomea pitkällä aikavälillä.
Velan vähentäminen vaatii kuitenkin isoja säästöjä tai veronkorotuksia.
Velan vähentämiseen tarvitaan myös talouskasvua.
Kertaus
Uutisviikon aiheena oli puolueiden sopimus velkajarrusta.
Puolueet sopivat yhdessä, miten velkaa hallitaan tulevaisuudessa.
Sopimus on harvinainen ja se voi tuoda talouteen lisää vakautta.
Velan vähentäminen vaatii kuitenkin suuria päätöksiä.