TV | Selkouutiset | tiistai 14.10.2025
Gaza. Ukrainalaispakolaiset. Ammattikoulut. Sää.
Gazan aselepo
Aluksi aiheena on Gaza.
Gazan tulevaisuutta on pohdittu huippukokouksessa Egyptissä.
Neljä maata allekirjoitti illalla asiakirjan Gazan aseleposopimuksesta. Sopimuksen allekirjoittivat USA, Egypti, Qatar ja Turkki, jotka ovat sopimuksen takaajia.
Myös Britannia on luvannut osallistua aselevon valvomiseen Gazassa.
Egyptin huippukokouksessa puhuttiin myös Gazan humanitaarisesta tilanteesta.
Ukrainalaispakolaiset
Sitten kerromme ukrainalaispakolaisista Suomessa.
Suurin osa Suomen ukrainalaispakolaisista ei aio palata takaisin Ukrainaan.
Sisäministeriö selvitti nyt kolmatta kertaa ukrainalaispakolaisten mielialoja.
66 prosenttia vastaajista sanoi, että ei aio palata takaisin kotimaahan. Määrä on kasvanut selvästi aiemmista kyselyistä.
Vain 6 prosenttia aikoo palata Ukrainaan, kun Venäjän hyökkäys on päättynyt.
Suurin osa ukrainalaispakolaisista haluaa jäädä tänne. Sopeutumista Suomeen on helpottanut esimerkiksi kielitaidon kehittyminen.
Ammattikoulujen lähiopetus
Sitten aiheena ovat ammattikoulut.
Lähiopetus ammattikouluissa on vähentynyt merkittävästi.
Ylen MOT:n kyselyssä kolmasosa ammatillisista oppilaitoksista kertoo, että lähiopetusta on karsittu tällä vuosikymmenellä. Sen määrä on vähentynyt noin 300 tunnilla tutkintoa kohden.
Lähiopetus tarkoittaa perinteistä opetusta, joka tapahtuu luokissa ja työsaleissa.
Lähiopetusta ammattikouluissa on karsittu uudistusten ja säästötoimien takia.
Se näkyy myös työelämässä. 80 prosenttia yrityksistä sanoi, että opiskelijoiden taidot ovat heikentyneet tällä vuosikymmenellä.
Keskiviikon sää
Vielä sääennuste.
Keskiviikkona lähes koko maassa on pilvistä. Länsirannikolla ja pohjoisessa voi paikoin paistaa aurinko.
Etelässä ja lännessä on lämmintä, idässä ja pohjoisessa viileämpää.