Radio | Uutisviikko selkosuomeksi | 11.10.2025
Nobel-palkinnot
Kuuntele
Voit lukea uutiset samanaikaisesti alta.
Uutisviikon aihe on Nobel-viikko. Nyt tiedetään, ketkä saavat Nobel-palkinnot.
Joka vuosi odotetaan eniten tietoa kirjallisuuden ja rauhan Nobel-palkinnoista. Kerromme nyt lisää näistä palkinnoista.
Norjan Nobel-komitea julkisti rauhanpalkinnon
Avaa kuvien katselu
Norjan Nobel-komitean puheenjohtaja Jørgen Watne Frydnes kertoi tämänvuotisen palkinnonsaajan nimen. Kuva: Rodrigo Freitas / EPA
Nobel-palkinto perustuu Alfred Nobelin testamenttiin. Hän oli ruotsalainen keksijä. Ensimmäiset Nobel-palkinnot jaettiin vuonna 1901.
Nobelin rauhanpalkinnon 2025 saa venezuelalainen oppositiojohtaja MarĂa Corina Machado.
Machado palkitaan pitkästä työstä, jolla hän on edistänyt Venezuelan kansan demokraattisia oikeuksia.
Norjan Nobel-komitea kiittää Machadoa tästä työstä. Machado taistelee oikeudenmukaisen ja rauhallisen siirtymän puolesta kohti demokratiaa.
Venezuela on aiemmin ollut melko demokraattinen ja vauras maa, joka voi hyvin. Siitä on kuitenkin tullut julma ja autoritaarinen eli itsevaltainen valtio.
Suurin osa venezuelalaisista elää köyhyydessä.
Nobel-komitea sanoo, että Venezuelan oppositiota sorretaan järjestelmällisesti.
MarĂa Corina Machado yhdistää Venezuelan oppositiota
Avaa kuvien katselu
Kuva: Federico Parra / AFP
Oppositio valitsi MarĂa Corina Machadon yhteiseksi presidenttiehdokkaaksi viime vuoden vaaleihin.
Hän ei kuitenkaan saanut asettua ehdolle. Nicolás Maduro pääsi presidentiksi kolmannellekin kaudelle.
Machado on joutunut elämään piilossa, mutta halunnut pysyä Venezuelassa. Nobel-komitea korostaa, että se on inspiroinut Venezuelan kansaa.
László Krasznahorkai saa kirjallisuuden Nobel-palkinnon
Avaa kuvien katselu
Unkarilainen László Krasznahorkai saa kirjallisuuden Nobel-palkinnon. Kuva: Leo Neumayr / AFP
Unkarilainen László Krasznahorkai saa kirjallisuuden Nobel-palkinnon.
Kirjailija ja käsikirjoittaja Krasznahorkai on saanut useita muitakin palkintoja. Niitä ovat esimerkiksi kansainvälinen Booker-palkinto vuonna 2015 ja Euroopan kirjallisuuspalkintovuonna 2021.
Krasznahorkain tuotanto sisältää parikymmentä teosta.
Krasznahorkailta on suomennettu teokset Saatanatango ja Vastarinnan melankolia.
Tällä viikolla julkistettiin myös lääketieteen, fysiikan ja kemian Nobel-palkintojen saajat.
Kertaus
Tässä oli Uutisviikko selkosuomeksi. Uutisviikon aihe olivat Nobel-palkinnot.
Rauhanpalkinnon on saanut venezuelalainen oppositiojohtaja MarĂa Corina Machado.
Kirjallisuuden Nobelin on saanut unkarilainen László Krasznahorkai.
Uutisviikko jälleen huomenna sunnuntaina. Tavataan taas, kuulemiin!