Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

TV | Selkouutiset | 10.10.2025

Jäänmurtajat. Gaza. MM-jalkapallo. Sääennuste.

Jäänmurtajatilaus

Aluksi talousuutinen.

USA tilaa Suomelta 11 jäänmurtajaa.

Tilaus on iso kauppa Suomelle.

Suomessa on paljon jäänmurtajaosaamista.

Tässä suunnittelufirma Aker Arctic tekee jäänmurtokokeita Helsingin Vuosaaressa.

USA tilaa Suomelta 11 jäänmurtajaa.

Presidentti Aleksander Stubb ja USA:n presidentti Donald Trump sopivat asiasta torstaina.

Stubb ja pääministeri Petteri Orpo vierailivat Washingotonissa.

Tilauksen arvo on noin 6 miljardia euroa. Ainakin 4 murtajaa rakennetaan Suomen telakoilla.

USA:n jäänmurtajatilaus tuo töitä noin 10 000 ihmiselle.

Ainakin 3 murtajaa rakennetaan Rauman telakalla. Ne menevät USA:n rannikkovartiostolle.

Gazan rauhansuunnitelma

Nyt uutinen Lähi-idästä.

Israelin hallitus on hyväksynyt Gazan rauhansuunnitelman 1. vaiheen.

1. vaiheessa Gazassa alkaa aselepo ja terroristijärjestö Hamas vapauttaa panttivangit.

USA lähettää Israeliin noin 200 sotilasta valvomaan aseleposopimusta.

Sotilaat ovat osa ryhmää, jossa on myös muiden maiden edustajia.

Israelin hallitus on hyväksynyt rauhansuunnitelman 1. vaiheen.

Rauhansuunnitelmassa on vielä paljon asioita, jotka pitää ratkaista.

Tällaisia ovat esimerkiksi, miten Hamas riisutaan aseista ja miten alueen hallinto järjestetään.

Suomen jalkapallomaajoukkue

Lopuksi urheilu-uutinen.

Suomen jalkapallomaajoukkue voitti torstaina Liettuan 2-1 MM-karsintapelissä. Se pelattiin Helsingin Olympiastadionilla.

Ensin Liettua johti 1-0.

Sitten Suomen Benjamin Källman teki tasoitusmaalin.

Suomen toisen maalin teki Adam Marhievi.

Suomi voitti Liettuan 2-1 jalkapallon MM-karsintapelissä.

Suomen pitää voittaa 2 seuraava peliä, jos Suomi haluaa päästä jatkokarsintaan.

Lauantain sää

Vielä sääennuste.

Lauantaina idässä sataa vettä.

Muualla on pääosin poutaa, eli ei sada.

Aurinko paistaa paikoin etelässä ja paikoin Lapissa, mutta muuten on pilvistä.

Lounaassa tuulee kovaa.