Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

TV | Selkouutiset | maanantai 6.10.2025

Puolustusvoimat. Vuokra-asunnot. Säilölumi. Sää.

Droonit ja miinat

Aluksi uutinen Suomen puolustusvoimista eli armeijasta.

Armeija alkaa kouluttaa varusmiehiä droonitoimintaa varten.

Droonit eli lennokit ovat viime viikkoina häirinneet lentoliikennettä monessa Euroopan maassa. Drooneja on havaittu myös lähellä armeijan kohteita.

Suomessa on varauduttu samanlaiseen häirintään.

Maavoimien komentaja Pasi Välimäki kertoo, että Suomella on järjestelmiä, joilla se havaitsee ja torjuu drooneja.

Varusmiehiä aletaan kouluttaa myös henkilömiinojen käyttöön.

Varusmiehiä opetetaan raivaamaan ja asettamaan henkilömiinoja.

Henkilömiinat ovat räjähteitä, joita voidaan laittaa maahan tai veteen. Ne räjähtävät, kun ihminen tai ajoneuvo tulee lähelle.

Vuokra-asunnot

Sitten asiaa vuokra-asunnoista.

Monet ihmiset etsivät nyt uutta ja halvempaa vuokra-asuntoa.

Halvempaa vuokra-asuntoa etsii noin 20 prosenttia niistä vuokralaisista, jotka saavat asumistukea.

Heistä osa on voinut jo muuttaa halvempaan asuntoon, kertoo OP-ryhmän kysely.

Monet ihmiset joutuvat etsimään halvemman vuokra-asunnon, koska asumistukiin on tullut kiristyksiä.

Säilölumi

Lopuksi aiheena on lumi.

Säilölumen käyttö kasvaa Lapin matkailussa.

Säilölumi tarkoittaa lunta, joka on otettu talteen edellisenä talvena. Se on säilötty eli varastoitu kesän yli seuraavaa syksyä varten.

Säilölumen avulla esimerkiksi laskettelurinteet voidaan avata jo lokakuussa, vaikka talvi ei ole vielä edes alkanut.

Säilölumen käyttö pidentää Lapin matkailusesonkia.

Rukan ja Levin hiihtokeskukset ovat jo avanneet ensimmäiset rinteet säilölumen avulla.

Säilölumesta rakennetaan myös reittejä esimerkiksi koiravaljakkoajeluita varten.

Tiistain sää

Vielä sääennuste.

Tiistaina isossa osassa maata tulee heikkoja vesisateita.

Lämpötila on +6 ja 10 asteen välillä, etelässä voi olla lämpimämpää.