TV | Selkouutiset | perjantai 3.10.2025
Työttömyys. Avustuslaivat. Kuopion Palloseura. Sää.
Työttömyys
Ensimmäisen uutisen aiheena on työttömyys.
Suomessa on paljon työttömiä ihmisiä. EU-maista vain Espanjan työttömyysluvut ovat huonompia kuin Suomen.
Työttömyys on Suomessa lisääntynyt koko ajan vuodesta 2023 lähtien. Samaan aikaan monessa Etelä-Euroopan maassa työttömyys on koko ajan vähentynyt.
Suomessa on paljon työttömiä ihmisiä. Toiminnanjohtaja Jukka Haapakoski Työttömien keskusjärjestöstä:
-Se on tosi turhauttavaa työttömille, että ei ole oikeastaan mitään. Jos olet työttömänä, et ole tavallaan missään palveluissa kiinni.
Avustuslaivat
Nyt uutinen avustuslaivoista.
Israel pysäytti keskiviikkona yli 40 laivaa, jotka olivat matkalla Gazaan.
Laivoissa oli yhteensä yli 500 ihmistä, jotka vastustavat Israelin hyökkäystä Gazassa. Mukana oli ainakin 5 suomalaista aktvistia. Myös ruotsalainen ilmastoaktivisti Greta Thunberg oli yhdessä laivassa. Israel pidätti aktivistit.
Aktivistit sanovat, että tarkoituksena oli viedä gazalaisille ihmisille ruokaa, juomaa ja lääkkeitä. Aktivistit haluavat myös, että gazalaisten ihmisten hätä saa julkisuutta.
Israel pysäytti keskiviikkona laivoja, jotka olivat matkalla Gazaan. Eri puolilla maailmaa on mielenosoituksia, joissa vastustetaan Israelia.
Kuopion Palloseura
Nyt urheilua.
Kuopion Palloseura pelasi 1. ottelun jalkapallon Konferenssiliigassa. KuPS pelasi kosovolaista FC Dritaa vastaan Tampereella. Ottelu päättyi tasan 1-1.
KuPS pelaa Konferenssiliigassa vielä 2 peliä Tammelan stadionilla Tampereella ja 3 peliä ulkomailla.
Tämä on 1. kerta, kun Kuopion Palloseura pelaa jalkapallon Konferenssiliigaa. Joukkue pääsi jatkoon liigan karsinnoista.
Sää
Vielä sääennuste.
Huomenna lauantaina sää on tuulinen. Myös merellä tuulee kovaa. Sää on poutainen eli ei sada. Lämpötila on noin 10 astetta.