Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

TV | Selkouutiset | torstai 2.10.2025

Puoluekannatus. Maahanmuuttajat. Metsäpalosammutin. Sääennuste.

Puoluekannatus

Aluksi uutinen politiikasta.

Yle on taas kysynyt suomalaisilta, mitä puoluetta he kannattavat.

Suosituin puolue on SDP.

SDP:tä kannattaa melkein 25 prosenttia suomalaisista. SDP on oppositiopuolue eli se ei ole hallituksessa.

Toiseksi suosituin puolue on kokoomus.

Kokoomuksen kannatus on melkein 19 prosenttia.

Kokoomus on hallituspuolue ja myös pääministeri Petteri Orpo on kokoomuksesta.

Kolmanneksi suosituin puolue on hallituspuolue perussuomalaiset.

Perussuomalaisten kannatus on melkein 15 prosenttia.

Perussuomalaisten kannatus on noussut. Puolue nousi keskustan edelle.

Keskusta putosi sijalle 4. Keskusta ei ole hallituksessa.

Yle on taas kysynyt suomalaisilta, mitä puoluetta he kannattavat.

Neljä suosituinta puoluetta ovat SDP, kokoomus, perussuomalaiset ja keskusta.

Maahanmuuttajat

Nyt uutinen työperäisestä maahanmuutosta.

Suomi tarvitsee lisää hoitajia ulkomailta. Näin sanovat hoitoalan työnantajat.

Hoitoalalla on nyt työttömyyttä, mutta tilanne muuttuu.

Moni hoitaja jää lähivuosina eläkkeelle. Myös vanhusten määrä kasvaa.

Hoitajapula vaikeutuu 10 vuodessa.

Emma Kajander on terveysalan työnantajien järjestön Halin johtaja.

Kajander sanoo, että Suomen pitää olla houkuttelevampi maa ulkomaalaisille työntekijöille.

Moni ulkomainen hoitaja kokee, että suomen kieli on vaikeaa.

Merlinda Aleonari on tullut Suomeen Filippiineiltä. Hän haluaa oppia hyvin suomea, koska kieli on tärkeä.

Haluan kehittää minun suomen kieltä, koska mä tiedän, että se on niin tärkeä meidän alalla.

Hoitoalan työnantajat sanovat, että Suomi tarvitsee lisää työvoimaa ulkomailta.

Metsäpalojen sammutin

Lopuksi uutinen tekniikasta.

Suomessa on kehitetty sadetinkärry metsäpalojen sammuttamiseen.

Sammutusletkuja on raskasta ja hidasta vetää metsään käsin.

Uusi keksintö helpottaa työtä.

Kärryllä metsään levitetään letku, jossa on isoja sadettimia.

Yksi ihminen pystyy levittämään 5 minuutissa 600 metriä sadetinletkua.

Suomessa on tehty keksintö metsäpalojen sammuttamiseen.

Sammutinta on tarkoitus myydä moniin maihin ulkomaille.

Perjantain sää

Vielä sääennuste.

Sää on poutaista eli ei sada. Lämpötila on 8 ja 11 asteen välillä.

Yöllä on paikoin pakkasta.