TV | Selkouutiset | perjantai 26.9.2025
Venäläiset turvapaikanhakijat. Tekoäly koulussa. Taidelöytö. Sää.
Venäläiset turvapaikanhakijat
Aluksi uutinen venäläisistä turvapaikanhakijoista.
Venäläiset turvapaikanhakijat arvostelevat Maahanmuuttovirastoa.
Yle tapasi 3 Venäjän kansalaista, jotka eivät ole saaneet turvapaikkaa Suomesta. He sanovat, että Maahanmuuttovirasto vähättelee vainoa Venäjällä.
Pakolaisneuvonta on samaa mieltä turvapaikanhakijoiden kanssa.
Maahanmuuttovirasto kiistää arvostelun. Virasto sanoo, että jokainen turvapaikanhakija arvioidaan erikseen.
Venäläiset turvapaikanhakijat arvostelevat Maahanmuuttovirastoa.
Suurin osa venäläisten turvapaikkahakemuksista hylätään.
Tekoäly koulussa
Seuraava aihe on tekoäly.
Monessa koulussa pohditaan tekoälyn käyttöä.
Yle kysyi rehtoreilta, miten lukiossa käytetään tekoälyä.
Joka 5. lukio ei ole tehnyt suunnitelmaa tekoälyn käytöstä.
Tekoälyn käyttöä ei kuitenkaan yritetä enää kieltää. Opiskelijoita kannustetaan käyttämään tekoälyä fiksulla tavalla.
Valtteri Kellokoski ja Oona Sillanpää opiskelevat Alajärven lukiossa. He sanovat, että tekoäly voi auttaa esimerkiksi tehtävän ymmärtämisessä ja vastauksen muotoilussa.
Monessa koulussa pohditaan tekoälyn käyttöä.
Taidelöytö
Lopuksi taideuutinen.
Suomesta on löytynyt harvinainen taideteos.
Teoksen on tehnyt taidemaalari Gustav Klimt. Klimt on kuuluisa itävaltalainen taiteilija.
Piirustus on tehty lyijykynällä. Kuvassa on alaston nainen.
Teos oli Kansalliskirjaston varastossa yli 80 vuotta.
Suomesta on löytynyt harvinainen taideteos.
Klimtin teos on ensimmäistä kertaa esillä Ateneumin taidemuseossa tänään. Museossa avautuu uusi näyttely.
Lauantain sää
Vielä sääennuste.
Lännestä tulee lämmintä ilmaa.
Lauantaina sää on aurinkoinen koko maassa.
Lämpötila on 13-16 astetta.