TV | Selkouutiset | tiistai 23.9.2025
Droonihäirintä. Budjetti. Tietokoneet. Sää
Droonit häiritsivät lentoliikennettä
Ensin uutinen lentokenttien häirinnästä.
Tanskan ja Norjan lentokenttiä häirittiin eilen illalla drooneilla eli lennokeilla. Lentokentät jouduttiin sulkemaan.
Tanskassa lentokentälle tuli drooneja useista suunnista, kertoo poliisi.
Tanskan poliisi sanoo, että drooneilla haluttiin näyttää voimaa. Niistä ei ollut vaaraa ihmisille, mutta useita lentoja peruttiin.
Vielä ei tiedetä, kenen droonit olivat.
Tanskan ja Norjan lentokenttiä häirittiin eilen illalla drooneilla.
Budjettia käsitellään eduskunnassa
Sitten uutinen valtion rahojen käytöstä eli budjetista.
Eduskunta on alkanut käsitellä ensi vuoden budjettiesitystä.
Budjettiesityksen on tehnyt hallitus. Esityksessä hallitus kertoo, miten valtio käyttää rahaa ensi vuonna.
Hallitus on päättänyt isoista, miljardien eurojen säästöistä. Säästöjä tehdään siksi, että valtion ei tarvitse ottaa liikaa velkaa.
Opposition mielestä hallitus säästää rahaa vääristä asioista.
Eduskunta voi hyväksyä tai hylätä budjettiesityksen. Eduskunta keskustelee esityksestä perjantaihin saakka.
Miljoonia tietokoneita ei voi pian käyttää
Lopuksi uutinen tietokoneista.
Maailmassa on satoja miljoonia tietokoneita, joita ei voi pian käyttää.
Tietokoneita ei voi enää käyttää, koska niihin ei saa uutta Windows 11 -käyttöjärjestelmää. Windows on järjestelmä, jolla tietokoneen erilaisia ohjelmia voi käyttää.
Tietokoneet toimivat vielä Windows 10 -käyttöjärjestelmällä. Se jää kuitenkin vanhaksi 14. lokakuuta.
Sen jälkeen Windows 10 ei ole enää turvallinen käyttää.
Windowsin tehnyt Microsoft-yhtiö sanoo, että uudessa Windows 11:ssä ihmisten tiedot ovat paremmin turvassa. Siksi käyttöjärjestelmä halutaan vaihtaa.
Maailmassa on satoja miljoonia tietokoneita, joita ei voi pian käyttää.
Sää kylmenee
Vielä sääennuste.
Pohjoisesta tulee kylmää ilmaa Suomeen.
Sää on melko poutaista, eli ei sada.
Lämpötila on etelässä noin 10 astetta. Pohjoisessa on vain 5 astetta.