Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

TV | Selkouutiset | perjantai 19.9.2025

Puolustusteollisuuden työpaikat. Kaupunkien turvallisuus. Kullankaivuu. Sää.

Puolustusteollisuuden työpaikat

Aluksi uutinen puolustusteollisuuden työpaikoista.

Suomeen on tullut noin 4 000 uutta työpaikkaa puolustusteollisuuteen.

Työpaikkojen määrä on kasvanut sen jälkeen, kun Venäjä hyökkäsi Ukrainaan. Moni maa haluaa nyt ostaa puolustustarvikkeita.

Suomessa valmistetaan esimerkiksi erilaisia varusteita, aseita ja ammuksia. Suomessa tehdään myös ajoneuvoja ja tietokoneohjelmistoja.

Tässä valmistetaan suojaliivejä Forssassa. Tehtaassa on 150 työntekijää.

Suomeen on tullut noin 4 000 uutta työpaikkaa puolustusteollisuuteen.

Kaupunkien turvallisuus

Sitten aiheena on kaupunkien turvallisuus.

Vantaan turvallisuustilanne on huonoin Suomen suurista kaupungeista.

Tämä selviää poliisin tilastosta. Tilastoon lasketaan esimerkiksi hälytystehtävät ja vakavat rikokset julkisella paikalla.

Poliisi sanoo, että Vantaalla voi olla levotonta, koska siellä asuu paljon nuoria ja työttömiä.

Vantaan turvallisuustilanne on huonoin Suomen suurista kaupungeista.

Seuraavaksi huonoin turvallisuustilanne on Jyväskylässä ja Tampereella.

Kullankaivuu

Lopuksi aiheena on kulta.

Kullan kaivaminen koneella saattaa levitä Lapissa uusille alueille.

Kulta on nyt kallista. Siksi sitä halutaan etsiä uusista paikoista.

Inarin Sotajoella on tänä kesänä kaivanut kultaa noin 60 porukkaa.

Maija ja Risto Vehviläinen ovat kaivaneet kultaa lähes 50 vuotta. He löysivät kesäkuussa kultahipun, joka painaa yli 30 grammaa.

Kullan kaivaminen koneella saattaa levitä Lapissa uusille alueille.

Koneella kaivaminen vaatii kuitenkin luvan.

Lauantain sää

Vielä sääennuste.

Huomenna aamulla sataa vettä.

Iltapäivällä sataa idässä ja pohjoisessa. Lännessä paistaa jo aurinko.

Lämpötila on 10-15 astetta.