TV | Selkouutiset | torstai 18.9.2025
Talouskasvu. Jätevedenpuhdistamo. Q-teatteri. Sääennuste.
Talouskasvu
Aluksi talousuutinen.
Ennusteet talouden kasvusta ovat laskeneet.
Keväällä monet tutkijat ennustivat, että Suomen talous kasvaa tänä vuonna enemmän kuin 1 prosentin.
Uusissa ennusteissa Suomen talous kasvaa vähemmän kuin 1 prosentin.
Talous kasvaa hitaasti, koska ihmiset eivät halua kuluttaa paljon rahaa.
He eivät esimerkiksi osta paljon tavaroita ja palveluita.
Näin sanoo Elinkeinoelämän tutkimuslaitoksen ennustepäällikkö Päivi Puonti.
Pääasiassa kotitalouksien kulutus on ollut heikompaa kuin miltä se aikaisemmin näytti.
Syy on huoli omasta ja maailman tilanteesta. Kun ihmiset säästävät, talous ei kasva.
Jätevedenpuhdistamo
Nyt uutinen tekniikasta.
Tämä on Tampereen uusi jätevedenpuhdistamo.
Sen käyttö on alkanut tällä viikolla.
Puhdistamo on suuri. Sen pinta-ala on 5 hehtaaria.
Puhdistamo maksoi satoja miljoonia euroja.
Uudessa puhdistamossa on huipputekniikkaa.
Ilmastusaltaissa likaveteen pumpataan ilmaa. Altaassa on mikrobeja, jotka hajottavat jäteveden epäpuhtauksia. Tämä on biologista puhdistusta.
Puhdistamoon tulee myös UV-desinfiointi.
Tampereella on otettu käyttöön uusi jätevedenpuhdistamo.
Puhdistamon henkilökunta kertoo, että uimavesien laatu paranee Tampereella, koska puhdistamo on tosi tehokas. Sinne johdetaan pian 5 kunnan jätevedet.
Opettaja nyt -näytelmä
Lopuksi kulttuuriuutinen.
Tässä harjoitellaan Q-teatterin uutta näytelmää.
Pääosassa on näyttelijä Elina Knihtilä.
Näytelmän nimi on Opettaja nyt.
Se kertoo valtasuhteista ja kuilusta nuorten ja vanhojen välillä.
Tapahtumapaikka on taideoppilaitos.
Näytelmä tapahtuu kahdessa ajassa, opettajan nuoruudessa ja nykyhetkessä.
Näytelmä kuvaa eri aikakausien ristiriitaa, joka on vaikeaa opettajalle.
Opettaja nyt -näytelmää esitetään Q-teatterissa Helsingissä. Ensi ilta on tänään torstaina.
Perjantain sää
Vielä sääennuste.
Perjantaina aurinko paistaa lähes koko maassa.
Vain aivan idässä ja etelässä sataa välillä vettä.
Lämpötila on 14…18 asteen välillä, Lapissa 6…12 asteen välillä.