Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

TV | Selkouutiset | maanantai 15.9.2025

Kuntavero. Ajokoe. Koripallon EM-kilpailut. Sääennuste.

Kuntavero

Aluksi uutinen kuntaveroista.

Kuntaverojen ero kasvaa eri kuntien välillä.

Pienin kuntavero on Kauniaisissa ja isoin kuntavero on Pomarkussa.

Kuntaliitto kertoo, että joissakin kunnissa veroprosentti voi jopa kaksinkertaistua vuoteen 2040 mennessä.

Kuntaveron ero kasvaa eri kuntien välillä.

Tärkein syy on se, että monissa kunnissa asukkaiden määrä vähenee nopeasti. Siksi kunnan verotulot vähenevät.

Kuntien pitää nostaa veroja, että päiväkodit ja koulut voivat toimia.

Eniten tarvetta nostaa kuntaveroa on maaseudulla.

Suurissa kaupungeissa tilanne on parempi.

Ajokoe

Nyt uutinen ajokokeista.

Ajokokeiden hylkäykset ovat lisääntyneet paljon.

Viime vuonna noin 50 prosenttia ajokokeista hylättiin.

10 vuotta sitten hylkäysprosentti oli 30.

Ajokokeiden hylkäykset ovat lisääntyneet paljon.

Syy on ehkä ajokorttilain muutos vuonna 2018. Autokoulun pakollisten ajotuntien määrää pienennettiin, ja ajokokeesta tehtiin vaikeampi kuin ennen.

Liikennevirasto Traficomin asiantuntija Marjo Immonen sanoo, että ajotunteja kannattaa ottaa riittävästi vaikka pakollinen määrä on pienempi kuin ennen. Tarve on yksilöllistä.

”Kun aikaisemmin oli 18 ajotuntia, niin ei sekään riittänyt kaikille. Eli tämä on hirmu yksilöllistä, miten ihminen oppii ajamaan.”

Suomi koripallon EM-kisoissa

Lopuksi urheilu-uutinen.

Suomi on sijoittunut neljänneksi koripallon EM-kisoissa.

Suomen miesten koripallomaajoukkue hävisi sunnuntaina pronssipelin Kreikalle. Tulos oli tiukka. Suomi hävisi vain 3 pisteellä.

Suomi sijoittui neljänneksi koripallon EM-kisoissa.

Sijoitus on Suomelle paras koskaan.

Suomen joukkueen kapteeni Sasu Salin kertoo, että pronssipelin häviö harmittaa, mutta pelaajat ovat iloisia, että joukkue pääsi näin pitkälle.

”Harmittaa, ja on ylpee ja on iloinen kuitenkin kaikesta, mitä on tässä saanut tehdä.”

Tiistain sää

Vielä sääennuste.

Sää on lähipäivinä epävakaista eli sää voi vaihdella paljon.

Tiistaina etelässä ja maan keskiosassa tulee sade- ja ukkoskuuroja.

Idässä ja pohjoisessa on pääosin poutaa.