Radio | Uutisviikko selkosuomeksi | lauantai 6.9.2025
Säästöt valtion budjetissa
Kuuntele
Voit lukea uutiset samanaikaisesti alta.
Säästöt valtion budjetissa
Uutisviikon aihe on tällä kertaa säästöt valtion budjetissa.
Hallituksella oli tällä viikolla tärkeä budjettikokous.
Hallitus päätti useiden miljardien eurojen säästöistä. Säästöt toteutuvat vuosien 2026 ja 2027 aikana.
Hallituksen tavoite on vähentää valtion velkaa ja parantaa Suomen talouden tilannetta.
Kerromme nyt säästöistä, joista hallitus päätti.
Avaa kuvien katselu
Vuokra-asuntojen rakentamistukea leikataan. Kuva: Mikko Savolainen / Yle
Vuokra-asuntojen rakentaminen
Suurin leikkaus tulee kohtuuhintaiseen asuntotuotantoon.
Valtio vähentää tukea vuokra-asuntojen rakentamiseen ja peruskorjauksiin melkein 370 miljoonaa euroa.
Tämä voi vaikeuttaa asunnon saantia erityisesti pienituloisille ja esimerkiksi maahanmuuttajille.
Firmojen tukia leikataan yli 140 miljoonaa euroa.
Myös firmojen innovaatiotukia, eli uusien ideoiden tukia ja energiahankkeiden tukia leikataan.
Tutkimus- ja kehitysrahoituksesta leikataan noin 95 miljoonaa euroa.
Kotouttamispalvelut
Kehitysyhteistyöstä leikataan 20 miljoonaa euroa. Leikkaus ei kuitenkaan kohdistu kansalaisjärjestöjen työhön.
Maahanmuuttajien kotouttamispalveluista leikataan 30 miljoonaa euroa. Tämä tehdään niin, että kunnilta vähennetään velvollisuuksia kotoutukseen.
Leikkauksia tehdään myös yksityislääkärikäyntien Kela-korvauksiin, virastojen rahoitukseen ja sosiaali- ja terveydenhuollon henkilökunnan koulutukseen.
Säästöjä tehdään myös lääkekorvauksista.
Budjettiin otetaan rahaa myös Valtion eläkekassasta ja Metsähallitukselta.
Avaa kuvien katselu
Kotoutuskoulutuksen oppitunti Savonlinnan kansanopistossa. Kunnilta vähennetään velvollisuutta järjestää kotouttamiskoulutusta. Kuva: Sami Ikonen / Yle
Alkoholi- ja tupakkavero
Hallitus ei kiristä veroja yleisesti, mutta haittaveroja korotetaan.
Esimerkiksi alkoholin, tupakan ja nikotiinituotteiden veroja nostetaan.
Suurituloisten eläkeläisten veronalennus jää pienemmäksi kuin mitä hallitus sanoi aiemmin.
Hallitus sanoo, että uusia säästöjä ei kohdisteta sosiaaliturvaan, lapsiperheiden etuuksiin, eläkkeisiin eikä sosiaali- ja terveyspalveluihin.
Myös maatalouden ruokatuotantoon ja luonnonsuojeluun ei tehdä säästöjä.
Kertaus
Uutisviikon aihe oli säästöt valtion budjetissa.
Leikkauksia tulee noin miljardi euroa. Leikkaukset vaikuttavat eniten ensi vuonna, ja ne jatkuvat myös seuraavana vuonna.
Säästöjä tehdään erityisesti asuntotuista, firmatuista ja esimerkiksi tutkimuksesta.
Uusia säästöjä ei kohdisteta lapsiperheisiin, eläkkeisiin tai peruspalveluihin.
Tämä oli uutisviikko selkosuomeksi. Tavataan taas, kuulemiin!