TV | Selkouutiset | torstai 4.9.2025
Puoluekannatus. Vammaisten apu. Cheek. Sää
SDP on suosituin puolue
Ensin uutinen politiikasta.
Suomen suosituin puolue on SDP.
Yle kysyi ihmisiltä, mitä puoluetta he kannattavat. Lähes 26 prosenttia ihmisistä kannattaa SDP:tä. SDP:n suosio kasvoi edellisestä kyselystä.
SDP eli sosiaalidemokraattinen puolue on oppositiossa.
Hallituspuolue kokoomusta kannattaa yli 19 prosenttia ihmisistä. Se on toiseksi suosituin puolue.
Kolmanneksi suosituin puolue on oppositiopuolue keskusta. Neljänneksi suosituin on hallituspuolue perussuomalaiset.
Suomen suosituin puolue oli Ylen kyselyssä SDP.
Vammaisten vaikea saada apua
Seuraavaksi uutinen vammaisten kotipalveluista.
Monen vammaisen ihmisen on vaikeaa saada riittävästi apua kotiin.
Vammaisten apua on vähennetty, koska hyvinvointialueet säästävät rahaa.
Kerromme esimerkin. CP-vammainen Alexandra Kylmäaho muutti Helsingistä Ouluun. Helsingissä hänellä oli koko ajan oma avustaja kotona.
Oulussa Kylmäaho joutuu olemaan yksin kotona 14 tuntia päivässä. Silloin ei voi esimerkiksi käydä vessassa.
Hyvinvointialue sanoo, että se ei voi tarjota apua kotiin koko vuorokaudeksi.
Monen vammaisen ihmisen on vaikeaa saada riittävästi apua.
Cheek moittii hallitusta
Lopuksi uutinen kuuluisasta, entisestä rap-laulajasta Cheekistä.
Entinen rap-laulaja Cheek eli Jare Tiihonen arvostelee Suomen hallitusta.
Tiihosesta on kirjoitettu kirja, jossa hän moittii hallituksen Palestiina-politiikkaa.
Tiihonen sanoo, että Gazassa tapahtuu palestiinalaisten kansanmurha. Ihmiset nääntyvät nälkään, mutta hallitus ei tee mitään, Tiihonen moittii.
Tiihonen eli Cheek oli tosi suosittu rap-laulaja, kun hän lopetti musiikkiuransa 7 vuotta sitten.
Tiihonen kertoo kirjassa, että hänellä oli isoja mielenterveyden ongelmia musiikkiuran aikana.
Nyt Tiihonen haluaa elää rauhassa.
Sää on lämmintä
Huomenna on lämmin päivä.
Maan etelä- ja keskiosassa voi olla jopa 24 astetta, jos aurinko paistaa.
Jos on sumua, sää on kylmempää.
Pohjoisessa voi sataa vähän.