Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

TV | Selkouutiset | tiistai 2.9.2025

Hallitus. Uudenkaupungin autotehdas. Videopelit. Sääennuste.

Hallitus

Aluksi uutinen politiikasta.

Hallitus on jatkanut tänään neuvotteluja budjetista.

Maanantaina hallituksen aika kului muuhun kuin budjettiin.

Hallitus kävi tiukan keskustelun puhetavasta. Syy on perussuomalaisten puheet maahanmuuttajista.

Asia vaikuttaa hallituksen toimintakykyyn.

Pääministeri Petteri Orpo sanoo, että hallitus ei hyväksy rasistista puhetapaa.

Orpo sanoo, että maahanmuuton ongelmista saa keskustella, mutta ihmisistä ei saa puhua loukkaavasti.

Uudenkaupungin autotehdas

Nyt talousuutinen.

Suomen valtio lisää omistusta Uudenkaupungin autotehtaassa.

Autotehtaan nimi on Valmet Automotive.

Kiinalainen akkufirma CATL on omistanut tehtaasta 20 prosenttia.

Suomen valtio ja suomalainen sijoitusfirma ostavat kiinalaisfirman osuuden tehtaasta.

Näin Uudenkaupungin autotehdas palaa kokonaan suomalaisomistukseen.

Suomen valtio lisää omistusta Uudenkaupungin autotehtaassa.

Syy on turvallisuuspolitiikka.

Uudenkaupungin autotehdas alkaa ehkä toimia puolustusteollisuudessa.

Uudenkaupungin autotehdas voi ehkä valmistaa sotilasajoneuvoja ja muita korkean teknologian tuotteita sotilaskäyttöön.

Autoteollisuudessa on kova kilpailu. Siksi tehtaan on hyvä uudistua.

Videopelit

Lopuksi uutinen videopeleistä.

Videopelit yhdistävät ihmisiä. Videopelit ovat suosittua ajanvietettä.

Jotkut ihmiset ajattelevat, että videopelit vähentävät ihmissuhteita. Näin ei aina ole. Videopelit myös yhdistävät ihmisiä.

Elina Karppinen ja Krystian Noworyta tutustuivat pelaajaryhmässä.

He myös rakastuivat ja ovat olleet yhdessä jo monta vuotta.

He pelaavat yhä yhdessä joka päivä.

Karppinen ja Noworyta kertovat, että peleistä riittää paljon yhteistä puhuttavaa ja jaettavaa.

Keskiviikon sää

Vielä sääennuste.

Keskiviikkona sää on vaihtelevaa. Lännessä sataa.

Muualla on poutaista, eli ei sada.

Idässä paistaa aurinko.

Lämpötila on 11-21 astetta.