TV | Selkouutiset | torstai 20.8.2025
Kriisipuhelin. Omakotitalojen hinnat. Halla-ahon elämäkerta. Sää.
Kriisipuhelin
Aluksi aiheena on mielenterveys.
Mieli ry:n Kriisipuhelin on soinut tänä kesänä usein. Kriisipuhelimeen vastattiin kesä-heinäkuussa melkein 21 000 kertaa. Myös Kriisichat-palvelussa on ollut vilkasta.
Kriisipuhelimeen tulee joka päivä yli 20 soittoa ihmisiltä, joilla on itsetuhoisia ajatuksia.
Suomessa itsemurhaan kuolee noin 750 ihmistä vuodessa. Itsemurhien määrä on vähentynyt puoleen 30 vuodessa.
Omakotitalojen hinnat
Sitten kerromme omakotitalojen hinnoista.
Omakotitalojen hinnat ovat pudonneet paljon Itä-Suomessa. Tilastokeskus kertoo, että 10 vuodessa vanhojen omakotitalojen arvo on laskenut Itä-Suomessa melkein 25 prosenttia.
Jonna Kiviaho myy omakotitaloa Kerimäellä Savonlinnassa. Puolen vuoden aikana hän on saanut siitä yhden puhelinsoiton.
Omakotitalojen hinnat ovat pudonneet ja myyntiajat pidentyneet.
Itä-Suomen tilanne on selvästi huonompi kuin muualla maassa. Se johtuu esimerkiksi siitä, että metsäteollisuuden työpaikat ovat vähentyneet ja venäläisturistit kadonneet.
Jussi Halla-aho
Vielä poliittista lähihistoriaa.
Perussuomalaisten entinen puheenjohtaja Jussi Halla-aho paljastaa, miksi hän jätti puolueen puheenjohtajan tehtävät.
Halla-aho ilmoitti kesäkuussa 2021, että ei jatka perussuomalaisten puheenjohtajana. Syytä luopumiseen hän ei tuolloin kertonut.
Halla-aho kertoo nyt uudessa elämäkertakirjassa, että hän oli uupunut ja masentunut ja pettynyt politiikkaan.
Hän myös ajatteli, että perussuomalaisten yhteistyö kokoomuksen kanssa helpottuu, jos puoluetta johtaa joku muu.
Perjantain sää
Vielä sääennuste.
Perjantaina sää vaihtelee.
Maan pohjoisosassa sataa. Maan etelä- ja keskiosassa voi sataa vähän.
Lämpötila on 8 ja 17 asteen välillä.