TV | Selkouutiset | keskiviikko 12.8.2025
Toimeentulotuki. Pullovesi. Robotit. Sää.
Toimeentulotukea halutaan muuttaa
Ensin juttu toimeentulotuesta.
Hallitus haluaa muuttaa toimeentulotukea.
Kela antaa toimeentulotukea ihmisille, joiden tulot eivät riitä arjen menoihin. Arjen menoja ovat esimerkiksi ruoka ja asuminen.
Viime vuonna Kela antoi toimeentulotukea 360 000 ihmiselle.
Hallitus esittää, että toimeentulotukea muutetaan. Jos muutos tehdään, monen toimeentulotuen saajan on pakko hakea kokoaikatyötä tai ensisijaista tukea. Ensisijaisia tukia ovat esimerkiksi asumistuki ja työttömyystuet.
Jos ihminen ei hae työtä tai ensisijaista tukea, hän ehkä menettää osan toimeentulotuestaan.
Asiantuntijat vastustavat toimeentulotuen muuttamista. Asiantuntijat sanovat, että muutoksen takia työtä joutuisi hakemaan paljon ihmisiä, jotka eivät oikeasti pysty tekemään työtä.
Kunnat vastustavat toimeentulotuen muuttamista, koska se aiheuttaisi ruuhkaa työvoimapalveluissa.
Pullovettä myydään enemmän
Seuraavaksi aiheena on pullovesi.
Suomessa pullovettä myydään aiempaa enemmän.
Pullovesiä tekevät yritykset kertovat, että pullovettä myydään nyt kaksi kertaa enemmän kuin kymmenen vuotta sitten.
Samana aikana olutta ja siideriä on myyty paljon vähemmän.
Yksi syy pulloveden myynnin kasvamiselle on aiempaa paremmat usean pullon pakkaukset.
Monet ihmiset myös ostavat mielellään maustettua pullovettä.
Suomessa myydään pullovettä noin 150 miljoonaa litraa vuodessa.
Robotit kehittyvät nopeasti
Nyt uutinen roboteista.
Robotit kehittyvät nopeasti.
Ihmisiä muistuttavat humanoidirobotit esiintyvät tässä Maailman robottikonferenssissa Pekingissä Kiinassa.
Esimerkiksi tämä kiinalaisen yhtiön valmistama robotti osaa ladata itse itsensä.
Humanoidirobotit ovat vielä kalliita. Myös niiden liikkumista ja tekoälyä pitää vielä kehittää.
Robotteja kehitetään erityisesti Kiinassa ja Yhdysvalloissa.
Yritykset sanovat, että tulevaisuudessa humanoidirobotit voivat auttaa ihmisiä työpaikoilla ja kodeissa.
Sää
Vielä sääennuste.
Torstaina sää on kesäistä. Lämpötilat nousevat 20 asteen yläpuolella ja voi olla hellettä. Lähes koko maassa on poutaa. Lapissa voi sataa vähän.