Radio | Uutisviikko selkosuomeksi | sunnuntai 10.8.2025
Tasoristeykset.
Kuuntele
Voit lukea uutiset samanaikaisesti alta.
Uutisviikon aiheena ovat tällä kertaa rautateiden ja maanteiden tasoristeykset. Suomessa sattui viikon aikana monta onnettomuutta, joissa juna ja auto törmäsivät. Suomessa on paljon vaarallisia tasoristeyksiä.
Kerromme nyt aiheesta lisää.
Tasoristeyksissä useita onnettomuuksia
Avaa kuvien katselu
Kuva: Kalle Mäkelä / Yle
Suomessa tapahtui viikon aikana 4 onnettomuutta, joissa juna ja auto törmäsivät. Onnettomuuksissa kuoli 3 ihmistä. Onnettomuudet tapahtuivat Siilinjärvellä, Turussa, Loimaalla ja Heinävedellä.
Onnettomuudet sattuivat tasoristeyksessä. Tasoristeyksessä autotie ja junarata kohtaavat. Onnettomuus sattuu, kun autoilija ylittää junaradan. Autoilija ei jostain syystä huomaa, että juna lähestyy risteystä.
Suomessa on 2000-luvulla tapahtunut yhteensä yli 500 onnettomuutta tasoristeyksissä.
Vaaralliset tasoristeykset
Avaa kuvien katselu
Kuva: Kare Lehtonen / Yle
Suomessa on paljon vaarallisia tasoristeyksiä. Erittäin vaarallisia tasoristeyksiä on yli 50. Tasoristeys on vaarallinen, jos junaradan edessä ei ole varoituslaitetta. Varoituslaite voi olla puomi tai liikennevalo. Vaarallisessa tasoristeyksessä autoilijan on myös vaikea nähdä, lähestyykö risteystä juna.
Viranomainen sanoo, että tasoristeysten pitää olla turvallisempia kuin nyt. Tasoristeysten muuttaminen maksaa kuitenkin paljon rahaa. Lisäksi maanomistaja ehkä tekee valituksen uuden tien reitistä. Valituksen käsittely oikeudessa kestää kauan.
Ajaminen tasoristeyksessä
Avaa kuvien katselu
Kuva: Sami Takkinen / Yle
Autoilijan pitää lähestyä tasoristeystä varovasti. Autoa pitää ajaa hiljaa, kun junarata on lähellä. Autoilijan pitää katsoa monta kertaa molempiin suuntiin, jos tasoristeyksessä ei ole puomia.
Autoilijan pitää muistaa, että juna ei voi väistää pois kiskoilta. Juna myös pysähtyy hitaasti.
Jos sää on huono, tasoristeystä ei ehkä kannata ylittää ollenkaan. Autoilijan kannattaa valita toinen reitti.
Kertaus
Uutisviikon aiheena olivat maantien ja junaradan tasoristeykset. 3 ihmistä kuoli viikon sisällä onnettomuuksissa, joissa juna ja auto törmäsivät. Suomessa on paljon vaarallisia tasoristeyksiä. Tasoristeyksen muuttaminen on kallista.
Tässä oli Uutisviikko selkosuomeksi. Tavataan taas, kuulemiin!