Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

TV |Selkouutiset | maanantai 4.8.2025

Ulosotto. Mielentilatutkimus. Alvar Aalto. Tiistain sää.

Ulosotot

Aluksi uutinen ulosotosta.

Ulosottojen määrä kasvaa Suomessa.

Ulosottovelallisten määrä on kasvanut jo monta vuotta.

Turkulainen Julianna Brandt-Smal on vammainen. Brandt-Smal joutui ulosmittaukseen, kun hän jäi työttömäksi.

Hän ei pystynyt enää maksamaan sänkyä, jonka hän osti osamaksusopimuksella.

Ulosottojen määrä kasvaa.

Ulosotossa on noin 450 000 suomalaista.

Ulosottojen määrä on ennätyssuuri. Näin sanoo apulaisvaltakunnanvouti Jarmo Kivistö.

”Kyllä tällä hetkellä puhutaan ihan että velallismäärät on ihan huipussaan, että ei tämmöistä määrä ole ollut.”

Ulosottoa odottaa noin 7000 kohdetta.

Mielentilatutkimukset

Nyt uutinen mielentilatutkimuksista.

Mielentilatutkimukset lisääntyvät oikeudenkäynneissä.

Tavallisesti mielentilatutkimuksia tehdään noin 100 vuodessa. Nyt määrä on kasvanut.

Oikeuspsykiatrian ylilääkäri Marko Lindberg sanoo, että rikosten raakuus on lisääntynyt.

Lindberg arvioi, että yksi syy on mielenterveyspalveluiden puute.

Mielentilatutkimukset lisääntyvät oikeudenkäynneissä.

Myös rikosasianajaja Kari Eriksson arvioi, että mielenterveyspalveluiden puute on lisännyt väkivaltarikoksia.

Kovat rangaistukset eivät auta, jos ihminen on sairas.

Alvar Aalto

Lopuksi kulttuuriuutinen.

Arkkitehti Alvar Aallon suosio kasvaa.

Matkailijat käyvät katsomassa Alvar Aallon rakennuksia enemmän kuin ennen.

Tämä on Alvar Aallon entinen kotitalo Helsingissä.

Sisään pääsee kerralla vain 15 ihmistä. Kierrokset myydään usein loppuun.

Kiinnostus Alvar Aallon rakennuksiin kasvaa.

Yao Yifan on Kiinasta. Hän kertoo, että Kiinassa ja muualla Aasiassa ihmiset ihailevat Alvar Aallon töitä.

Arkkitehti Alvar Aallon suosio kasvaa.

Suosio kasvaa ehkä lisää, jos Aallon kohteet pääsevät Unescon maailmanperintölistalle.

Tiistain sää

Vielä sääennuste.

Tiistaina sää vaihtelee.

Lännessä sataa ja ukkostaa. Idässä on poutaisempaa ja aurinko paistaa.

Lännessä lämpötila on noin 20 astetta. Muualla on hellettä eli ainakin 25 astetta.