Radio | Uutisviikko selkosuomeksi | sunnuntai 3.8.2025
Valkoposkihanhien haitat rannoilla
Kuuntele
Voit lukea uutiset samanaikaisesti alta.
Uutisviikon aihe ovat hanhien ulosteet rannoilla.
Rannat ja maauimalat ovat nyt täynnä ihmisiä. Hanhenkakka tekee rannoista ja nurmikoista likaisia.
Hanhenkakka on ongelma rannoilla ja nurmikoilla
Avaa kuvien katselu
Valkoposkihanhia Helsingin Kaivopuistossa. Kuva: Matti Myller / Yle
Valkoposkihanhet viihtyvät uimarannoilla ja jättävät paljon ulostetta.
Hanhia vastaan on kokeiltu kaikenlaista. On tehty aitoja, niittyjä ja huomionauhoja.
Kaupunkien ulkopuolella pelloilla on käytetty koiria, drooneja ja laserkarkottimia. Myös hanhien ampumista ehdotettu.
Ampuminen voi tulevaisuudessa olla mahdollista.
Eduskunnan ympäristövaliokunta tukee ehdotusta valkoposkihanhien metsästyksestä. Hanhet tekevät vahinkoa maataloudelle.
Ehdotus metsästyksestä kuitenkin koskee maaseutua, ei kaupunkeja.
Maauimalassakin kärsitään hanhenkakasta
Avaa kuvien katselu
Rantojen ja nurmikoiden lisäksi hanhet viihtyvät myös maauimaloissa. Kuva: Kalle Purhonen / Yle
Esimerkiksi Kotkassa Katariinan maauimalassa on ollut paljon valkoposkihanhien ulostetta.
Se haittaa auringonottamista nurmikolla. Käveleminen ilman kenkiä paljain jaloin on inhottavaa.
Hanhet eivät yleensä tule uima-altaisiin. Altaiden reunat kuitenkin puhdistetaan joka päivä.
Ulostetta yritetään poistaa ruohonleikkurilla.
Hanhenkakka ja New York Times
Avaa kuvien katselu
The New York Timeskin on raportoinut Suomen hanhiongelmasta. Kuva: Vain tämän ohjelman yhteydessä Rajoitettu käyttöoikeus, Yle Kuvapalvelu, kuvapalveluyle.fi
Helsingin hanhenkakasta on tullut myös kansainvälinen uutinen. The New York Times -lehti kirjoittaa, kuinka ongelma haittaa Suomen ”lyhyitä ja kallisarvoisia” kesiä.
Lehti kirjoittaa varsinkin Hietaniemen eli Hietsun uimarannan alueesta, jossa lintuja on kaikkialla.
Ongelma Helsingissä ei ole uusi. Valkoposkihanhien määrä pääkaupunkiseudulla kasvoi nopeasti jo 2000-luvun alkuvuosina.
The New York Times kertoo, että suomalaiset ovat epätoivoisia ratkaisun löytämisessä.
Helsingissä kokeillaan kakkakeräintä
Avaa kuvien katselu
Hanhenkakkaa yritetään nyt kerätä erityisellä laitteella, koska kerääminen lapiolla tai haravalla on hidasta ja kallista. Kuva: Vesa Marttinen / Yle
Hanhenkakkojen kerääminen haravalla tai lapiolla on hidasta. Rannoilla on kymmeniä työntekijöitä siivoamassa ulosteita.
Pääkaupunkiseudulla on kokeiltu uutta keräyslaitetta hanhenkakkaan.
Helsingin kaupunki järjesti viime vuonna ideakilpailun. Ideoita tuli hyvin vähän, joten ratkaisu piti keksiä itse.
Keräyslaite on pieni metallihäkki, jota vedetään pyörillä.
Kertaus
Uutisviikon aihe olivat hanhien ulosteet uimapaikoilla.
Nurmikoilla ja rannalla on inhottavaa kulkea paljain jaloin.
Toistaiseksi ei ole tehokasta keinoa torjua lintuja ja niiden kakkaa rannoilta.
Tässä oli Uutisviikko selkosuomeksi. Tavataan taas, kuulemiin!