Radio | Uutisviikko selkosuomeksi | lauantai 2.8.2025
Alkoholilain uudistaminen
Kuuntele
Voit lukea uutiset samanaikaisesti alta.
Uutisviikon aihe on alkoholilain muuttaminen. Puolueet ja suomalaisetkin ovat ehdotuksesta eri mieltä.
Jos uusi laki hyväksytään, alkoholia voi esimerkiksi tilata suoraan kotiovelle.
Alkoholin kotiinkuljetus ehkä sallitaan
Avaa kuvien katselu
Jos laki muuttuu, alkoholia voi tilata suoraan kotiovelle. Kuva: Benjamin Suomela / Yle
Kesällä on puhuttu paljon alkoholista.
Hallitus on jättänyt ehdotuksen alkoholilain muutoksesta. Laki on ollut lausuntokierroksella, eli eri asiantuntijat arvioivat sitä.
Lausuntokierros päättyi heinäkuun lopussa.
Muutosehdotus on saanut paljon palautetta. Suurin osa palautteesta on ollut vastustavaa.
Uudessa ehdotuksessa kaikenlaisen alkoholin etämyynti ja kotiinkuljetus sallitaan. Myös alkoholijuomien mainostaminen helpottuu.
Nyt Alkon tuotteita voi tilata verkkokaupasta, mutta ne pitää hakea myymälästä tai noutopisteestä.
Uutta laissa on se, että myös ulkomaalaiset yritykset voivat myydä alkoholia Suomeen.
Alkoholilain muutos herättää huolta
Avaa kuvien katselu
Ulkomaisesta verkkokaupasta voi jatkossa ostaa väkevääkin alkoholia laillisesti kotiovelle, jos hallituksen lakiaikeet toteutuvat. Kuva: Mikko Koski / Yle Kuva: Mikko Koski / Yle
Alkoholilain muutos herättää myös huolta. Osa suomalaisista kannattaa kotiinkuljetusta, osa vastustaa sitä.
Monet sosiaali- ja terveysalan järjestöt sekä hyvinvointialueet vastustavat muutosta. Järjestöt uskovat, että riskiryhmät alkavat juoda enemmän.
Alkoholihaittoja voi tulla lisää. Niitä ovat esimerkiksi maksasairaudet, mielenterveysongelmat, tapaturmat, perheväkivalta ja lastensuojelun tarpeet.
Järjestöt sanovat myös, että ikärajaa on vaikea valvoa kotiinkuljetuksessa.
Myös puolueet ovat alkoholilain muuttamisesta eri mieltä. Eniten muutosta vastustavat kristillisdemokraatit.
Kauppa ja Alko kannattavat muutosta
Avaa kuvien katselu
Alkon viestintäjohtaja Maritta Iso-Aho sanoo, että Alko suhtautuu myönteisesti alkoholin kotiinkuljetukseen. Kuva: Kuva: Alko Kuva: Kuva: Alko
Uusi alkoholilaki saa kannatusta ruokakaupoista. Päivittäistavarakauppa PTY suhtautuu ehdotukseen nyt myönteisesti.
Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa sen sijaan arvostelee ehdotusta.
Palvelualojen ammattiliitto PAM sanoo, että kotiinkuljetus on työturvallisuusriski.
Valtion monopolifirma Alko suhtautuu kotiinkuljetukseen myönteisesti. Alko sanoo, että Ruotsissa ja Norjassa alkoholia on saanut kotiin jo monta vuotta.
Osuus on kuitenkin vain noin 1 prosentin verran.
Kertaus
Uutisviikon aihe oli alkoholilain muuttaminen.
Jos uusi laki hyväksytään, suomalaiset voivat esimerkiksi tilata juomia kotiin.
Lausuntokierros laista on juuri päättynyt.
Uutisviikko selkosuomeksi jälleen huomenna sunnuntaina. Tavataan taas, kuulemiin!