Radio | Uutisviikko selkosuomeksi | lauantai 26.7.2025
Työterveyslaitoksen uudet suositukset työhön kuumassa säässä.
Kuuntele
Voit lukea uutiset samanaikaisesti alta.
Uutisviikon aihe on kuumuus työssä. Tauot ovat tärkeitä. Taukoihin on nyt tullut uusi suositus.
Eilen perjantaina tuli Suomen sääennätys. Lämpötila on ollut yli 30 astetta 14 päivää peräkkäin. Nyt päiviä on jo 15.
Työterveyslaitoksen suositukset kuumatyöhön
Työterveyslaitos on antanut suositukset raskaaseen työhön kuumassa ilmassa. Uudet suositukset perustuvat tutkimukseen.
Taukojen pitää olla pidempiä kuin aikaisemmin on luultu.
Työn fyysinen raskaus vaikuttaa paljon siihen, kuinka ihmisen elimistö kuumenee.
Nyt suositetaan, että työ yli 30 asteessa saa kestää vain 30–45 minuuttia. Sen jälkeen täytyy pitää noin 20 minuutin tauko.
Aiempi suositus oli 10–15 minuuttia tunnin aikana.
Tutkimus tehtiin laboratoriossa
Avaa kuvien katselu
Tutkimukset on tehty laboratoriossa. Mittauksia tehdään tässä palomies Miika Vihavaiselle. Edellisenä päivänä Vihavainen nieli kapselin. Se mittasi ennen testiä sisälämpötilan, joka oli 37,1 astetta. Kuva: Janne Körkkö
Raskas työ yli 30 asteessa nostaa ihmisen syvälämpötilan yli 38 asteen. Näin tapahtuu jo puolessa tunnissa.
Samalla lihasten voima ja työteho laskevat. Kuumuus rasittaa hengitystä ja verenkiertoa.
Sydämen syke ja aivojen lämpötila nousevat, ja ihminen väsyy.
Lepääminen huoneenlämmössä palauttaa elimistön lämpötilan perustasolle 45–60 minuutissa.
Työnantajapuoli pitää taukoja pitkinä
Avaa kuvien katselu
Kuva: Eeva Sarlin / Yle
Työnantajat suhtautuvat kuuman sään taukoihin eri tavalla.
Esimerkiksi Koneyrittäjien yhdistys sanoo, että uudet tauot tuntuvat pitkiltä. Toimialapäällikkö Ville Järvinen kuitenkin sanoo, että ihmisten terveys pitää ottaa huomioon.
Vastuu taukojen pitämisestä on firmoilla.
Järvinen toivoo, että sekä työnantaja että työntekijät joustavat tarpeen mukaan.
Monessa työpaikassa on nyt kuuma
Avaa kuvien katselu
Työnjohtaja Jari Nahkiaisoja kertoo, että torniolaisella työmaalla taukoja saa kovilla helteillä pitää joustavasti arpeen mukaan. Kuva: Antti Ullakko / Yle
Työterveyslaitos arvioi, että noin 60 000 suomalaista tekee kuumatyötä.
Esimerkiksi Tampereella Hatanpään ratikkatyömaalla voi nyt olla lämmintä 40 astetta.
Tampereen Tohlopissa kattotyömaalla lämpötila voi olla yli 60 astetta. Työt aloitetaan helteen vuoksi jo kello 5 aamulla.
Tornion saneeraustyömaalla voidaan pitää taukoja, jos siltä tuntuu. Helteillä työnantaja tarjoaa kivennäisvettä, koska siinä on elimistölle tärkeitä suoloja.
Kertaus
Uutisviikon aihe olivat raskas työ ja kuumuus.
Työterveyslaitoksen uudet suositukset ovat tulleet voimaan.
Taukojen pitää olla nyt pidempiä kuin aiemmin on tiedetty.
Tässä oli Uutisviikko selkosuomeksi - kuulemiin huomiseen!