Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

TV | Selkouutiset | perjantai 25.7.2025

Gazan nälkä. Konkurssit. Viinikioskit. Sää.

Gazan nälkä

Aluksi uutinen Gazasta.

Gazan ruokapula pahenee.

Gazassa kuolee joka päivä ihmisiä, koska he eivät saa ruokaa. Näin sanoo Yhdistyneet kansakunnat eli YK.

Yli 100 ihmistä on kuollut nälkään Gazassa viime viikkoina.

Lääkärijärjestö sanoo, että yhä useampi lapsi kärsii nälästä paljon. Ruokapulan vuoksi noin 100 000 naista ja lasta tarvitsee sairaalahoitoa.

Gazan ruokapula pahenee.

Israel esti keväällä kokonaan ruoka-avun kuljettamisen Gazaan. Kesällä ruoka-apua on kuljetettu, mutta se ei riitä kaikille.

Konkurssit

Sitten asiaa taloudesta.

Konkurssien määrä kasvaa Suomessa.

Tänä vuonna konkurssin on tehnyt noin 2 000 firmaa. Se on enemmän kuin vuosi sitten.

Firma joutuu konkurssiin, jos sillä ei ole rahaa ja se on liikaa velkaa.

Konkurssien määrä kasvaa Suomessa.

Firmat ovat tehneet konkursseja paljon Itä-Suomessa ja Ahvenanmaalla.

Viinikioskit

Lopuksi vielä kaupunkielämää.

Helsingissä on keksitty uutta käyttöä vanhoille kioskeille.

Monelle perinteiselle lippakioskille on perustettu viinibaari.

Omistajat valitsevat viinit hyvin huolellisesti. Lisäksi usein myydään kahvia ja muita juomia.

Massimo Montalbano perusti viinikioskin Eiranpuistoon viime kesänä. Hän halusi tehdä paikan, jossa ihmisten on helppo tavata.

Helsingissä on keksitty uutta käyttöä vanhoille kioskeille.

Ensimmäiset kioskit rakennettiin Helsinkiin 1860-luvulla. Kioskeja rakennettiin myös Helsingin olympialaisia varten 1950-luvulla.

Lauantain sää

Vielä sääennuste.

Lauantaina sade- ja ukkoskuuroja tulee Lapissa.

Kuuroja voi tulla myös lännessä ja paikoin itärajan lähellä.

Sää on yhä lämmintä. Lämpötila on noin 30 astetta.

Sateisena hetkenä voi olla viileämpää.