Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

TV | Selkouutiset | maanantai 21.7.2025

Väärät laskut. Pelastajat. Vangit. Ravustaminen. Sää

Ulosottovirasto peri vääriä laskuja

Ensin uutinen vääristä laskuista.

Suomessa ihmiset ja yritykset joutuvat maksamaan vääriä laskuja Ulosottovirastolle.

Ulosottovirasto on voinut ilmoittaa väärälle ihmiselle tai yritykselle, että laskua ei ole maksettu.

Sitten virasto on ottanut rahat suoraan näiden pankkitileiltä.

Moni ihminen tai yritys on joutunut pyytämään rahoja takaisin.

Osa ihmisistä ei tiedä, miten asian voi korjata.

Kilpailu- ja kuluttajavirasto sanoo, että vääriä perintätapauksia on tuhansia vuodessa.

Ulosottovirasto voi periä rahaa vääristä laskuista.

Uusi ryhmä pelastaa vaarallisissa paikoissa

Seuraavaksi uutinen uudesta pelastusryhmästä.

Helsingin pelastuslaitoksessa on aloittanut vaarallisiin tilanteisiin erikoistunut ryhmä.

Rescue Task Force eli RTF-ryhmä voi auttaa potilaita vaarallisessa paikassa. He voivat hoitaa esimerkiksi ammuttua uhria, vaikka ampuja voi olla vielä vapaana alueella.

Ryhmän työ on tärkeää esimerkiksi joukkoampumisissa. Silloin monet potilaat tarvitsevat nopeasti apua.

Aikaisemmin pelastajat ovat joutuneet odottamaan, että poliisi toteaa tilan turvalliseksi.

Ministeriö haluaa vankeja Viroon

Sitten uutinen vangeista.

Oikeusministeriö ehdottaa, että vankeja siirretään Suomesta Viroon.

Ministeriö haluaa siirtää vankeja Viroon, koska Suomen vankilat ovat täynnä.

Rikosseuraamuslaitos eli entinen Vankilalaitos ei kannata vankien siirtämistä Viroon. Se sanoo, että vankien siirtäminen Viroon on liian kallista.

Virossa yksi kuukausi vankilassa maksaa enemmän kuin Suomessa. Rikosseuraamuslaitos haluaa, että Suomeen rakennetaan uusia vankiloita.

Oikeusministeriö ehdottaa, että vankeja siirretään Suomesta Viroon.

Ravustuskausi alkaa

Lopuksi vielä uutinen ravustuskaudesta.

Ravustuskausi alkoi tänään. Tänä kesänä valtion vesialueilla voi ravustaa vain täplärapua.

Ravustukseen pitää hankkia lupa vesialueen omistajalta, esimerkiksi Metsähallitukselta.

Sää on helteistä

Vielä sääennuste.

Tiistaina Lapissa ja etelässä voi sataa ja ukkostaa.

Muualla on poutaa ja aurinkoista.

Lämpötila on 24–30 astetta.