Radio | Uutisviikko selkosuomeksi | sunnuntai 20.7.2025
Naalin eli napaketun suojelu.
Kuuntele
Voit lukea uutiset samanaikaisesti alta.
Uutisviikon aihe on naali. Naalin pesintä on Suomessa onnistunut tänä kesänä. Nyt kerromme lisää tästä Suomessa harvinaisesta eläimestä.
Naalin pesintä onnistui nyt neljättä kesää
Avaa kuvien katselu
Naali (Vulpes lagopus, aiemmin Alopex lagopus) on koiraeläin, joka elää pohjoisen pallonpuoliskon tundralla. Kuva: Martin Wagner/ All Over Press
Naalin tilanne Suomessa on parantunut.
Naali eli napakettu on koiraeläin, joka elää pohjoisen pallonpuoliskon tundralla. Naali on hieman kettua pienempi.
Naaleja on Pohjois-Suomessa Lapin tunturialueella.
Nyt on jo neljäs kesä, kun naalien pesintä on Suomessa onnistunut. Pesintä tarkoittaa, että eläin pystyy rakentamaan pesän, saa poikasia ja pystyy hoitamaan ne.
Metsähallitus arvioi, että tänä kesänä kolmessa naalin pesässä voi olla poikasia. Tavoite on palauttaa naali pysyvästi Suomen luontoon.
Naalikanta oli heikko pitkään
Avaa kuvien katselu
Naali metsästettiin Suomessa melkein sukupuutton. Kuva: Albatross World Sales GmbH
Naalin pesintä onnistui myös viime kesänä, vaikka naaleilla oli vain vähän syötävää. Jyrsijöitä, kuten myyriä ja sopuleita, ei ole ollut tarpeeksi.
Siksi Suomen tunturialueilla on ollut 30 naalien ruokinta-automaattia.
Naalien pesintä onnistui vuonna 2022 ensimmäistä kertaa pitkään aikaan. Sitä ennen pesintä onnistui vuonna 1996.
Naali rauhoitettiin vuonna 1930 Suomessa ja muissa Pohjoismaissa. Sitä ennen naalia metsästettiin paljon, koska sen turkki oli arvokas.
Naaleja on Suomessa vähemmän kuin muualla
Avaa kuvien katselu
Naalien pesinnät vuonna 2023. Kuva: Alexandra Antell/WWF
Naali on Suomessa erittäin uhanalainen laji eli vaarassa hävitä.
Metsähallituksella ja luontojärjestö WWF:llä on yhteinen pohjoismainen suojeluohjelma.
Naalin suojelu on saanut 2,3 miljoonaa euroa rahaa Euroopan unionilta. Metsähallituksen osuus on puoli miljoonaa euroa.
Rahan avulla Metsähallitus ruokkii naaleja ja metsästää kettuja alueella. Kettu kilpailee naalin kanssa samasta ravinnosta.
Tunturissa retkeilijä voi suojella naalia, kun vie pois kaiken ruoan, joka kelpaa ketulle.
2000-luvun alussa naaleja oli Suomen, Ruotsin ja Norjan alueella vain noin 40–60 yksilöä. Suojelu on auttanut, ja nyt naaleja on noin 550
Kertaus
Uutisviikon aihe oli naalien pesintä Suomen Lapissa.
Uhanalainen naali on voinut viime vuosina paremmin kuin pitkään aikaan. Naalin pesintä on nyt onnistunut neljänä kesänä peräkkäin.
Rauhoituksesta huolimatta naaleja ei ole Suomessa paljon.
Tässä oli Uutisviikko selkosuomeksi - kuulemiin ensi lauantaihin!