Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

Radio | Uutisviikko selkosuomeksi | lauantai 19.7.2025

Uimarantojen vaarat ja uimavalvojan työ.

Kuuntele

Voit lukea uutiset samanaikaisesti alta.

Poliisi tutkii vaaratilanteita rannoilla

Poliisin tekninen tutkija uimarannalla, taustalla ihmisiä nauttimassa aurinkoisesta päivästä.

Avaa kuvien katselu

Jos aikuinen ei huolehdi lapsesta uimarannalla, kyseessä voi olla heitteillepano. Se on rikos. Kuva: Petteri Bülow / Yle

Tällä viikolla uimarannoilla on ollut monta vaaratilannetta. Monet lapset ovat melkein hukkuneet veteen.

Tapauksia on ollut ainakin Espoossa, Turussa, Tampereella ja Helsingissä.

Lapset olivat vedessä, mutta vanhemmat eivät olleet lasten lähellä. Muut aikuiset ja uimavalvojat pelastivat lapset vedestä.

Esimerkiksi Helsingin Aurinkolahdessa on ollut tällä viikolla ainakin 4 vaaratilannetta.

Espoossa kaksi nuorta pelasti lapsen, joka oli jo vajonnut veden alle.

Poliisi tutkii, onko kyse rikoksesta, kun vanhempi ei ole valvonut lasta.

Rantavalvojan päätehtävä on valvoa

Rantavalvoja tarkkailee uimareita aurinkoisena kesäpäivänä.

Avaa kuvien katselu

Kuva: Petteri BĂĽlow / Yle

Uimavalvojalla on vaativa työ.

Tänä kesänä Helsingin kaupunki sai 240 hakemusta uimavalvojan tehtävään. 40 valittiin.

Joissakin kaupungeissa päteviä uimavalvojia ei ole tarpeeksi.

Uimavalvojan pitää esimerkiksi osata soittaa hätänumeroon, kutsua apua paikalle sekä antaa ensiapua.

Uimavalvojat sanovat, että hukkuvaa ihmistä on vaikea tunnistaa ilman koulutusta.

Espoon kaupungin liikuntajohtaja Martti Merra sanoo, että uimavalvojan tehtävä on valvoa rantaa ja sen turvallisuutta.

Päätehtävä ei ole olla hengenpelastaja.

Poliisi sanoo, että aikuinen on aina vastuussa lapsen turvallisuudesta. Lasta voi valvoa kunnolla vain, jos on itse vedessä ja aivan lapsen vieressä.

Yhä useampi lapsi ei osaa uida

Uimakoululaisia uimastadionin altaassa, mukana opettaja Tanja Kautiainen.

Avaa kuvien katselu

Helsingin kaupungin järjestämä uimakoulu Uimastadionilla. Kuva: Mårten Lampén

Yhä useampi lapsi ei osaa uida.

Suomessa uimataito on perinteisesti ollut kansalaistaito. Pohjoismaissa on määritelty, mitä uimataito tarkoittaa.

Uimataitoinen pystyy nousemaan syvältä veden alta pinnalle ja uimaan yhtäjaksoisesti 200 metriä. Siitä 50 metriä pitää uida selällään.

6.-luokkalaisista koululaisista enää vain puolet osaa uida. Korona-aikana kaikki lapset eivät päässeet uimakouluun.

Myös maahanmuuttajien uimataito on usein heikko. Joskus maahanmuuttajaperheessä kukaan ei osaa uida.

Maahanmuuttajille on monessa kaupungissa omia uimakouluja.

Kertaus

Uutisviikon aihe olivat uimarantojen vaarat.

Yhä useampi lapsi ei osaa uida. Aikuiset eivät vahdi lapsia tarpeeksi.

Poliisi tutkii tämän viikon vaaratilanteita rannoilla.

Tässä oli Uutisviikko selkosuomeksi - kuulemiin huomiseen!