TV | Selkouutiset | maanantai 14.7.2025
Lentoliikenteen sopu. Käytetyt autot. EU:n väkiluku. Sää
Pahoittelemme tekstityksen puuttumista uutisten alkupuolella.
Lentoliikenteeseen sopu
Ensin uutinen lentoliikenteen sovusta.
Lentoliikenteen pitkä työriita on sovittu.
Työntekijät ja työnantaja sopivat viikonloppuna työehdoista.
He sopivat esimerkiksi palkankorotuksista.
Kaikista asioista ei kuitenkaan päästy sopuun.
Siksi uusi sopimus on voimassa vain 1 vuoden ja 6 kuukautta.
Työriidan takia lentoyhtiö Finnair perui keväällä ja kesällä yli 1 200 lentoa. Se vaikutti 100 000 ihmisen matkoihin.
Helsinki-Vantaan lentokentällä matkustajat olivat tyytyväisiä, että työriita sovittiin. Moni pelkäsi, että lakot jatkuvat ja lentoja perutaan lisää. Jaakko Alatyppö:
– Tää on tosi hyvä juttu. Keväällä käytiin lentämässä, ja jouduttiin siirtämään lentoja. Nyt on kiva, että päästään. Ei ole pelkoa, että vaihtuis nää lennot.
Lentoliikenteen työriita sovittiin viikonloppuna.
Käytetyistä autoista valitetaan
Seuraavaksi uutinen käytetyistä autoista.
Käytetyistä autoista tulee paljon valituksia Kilpailu- ja kuluttajavirastoon.
Autonostajat kertovat virastolle, että myyjät eivät anna tärkeitä tietoja autoista.
Autonostajat kertovat myös, että myyjät ovat antaneet väärää tietoa.
Ville Laitila osti käytetyn auton Kamux-autokaupasta.
Hän kertoo, että autosta löytyi katsastuksessa paljon vikoja. Laitilan mukaan Kamux ei kertonut vioista.
Laitila halusi purkaa autokaupan, mutta Kamux ei suostunut siihen.
Kilpailu- ja kuluttajavirasto selvittää isojen autokauppojen eli Kamuxin ja Sakan toimintaa. Autonostajat ovat tehneet paljon valituksia käytetyistä autoista.
EU:n väkiluku kasvaa
Lopuksi uutinen EU:n väkiluvusta.
Euroopan unionin väkiluku on noussut.
EU:ssa asuu nyt yli 450 miljoonaa ihmistä.
Se on yli miljoona ihmistä enemmän kuin vuosi sitten.
EU:n väkiluku kasvaa maahanmuuton vuoksi.
Sää on helteistä
Vielä sääennuste.
Sää on helteistä ja aurinkoista.
Helle voi olla tukalaa.
Etelässä voi olla ukkosta.
Lämpötila on 20–30 astetta.