Radio | Uutisviikko selkosuomeksi | sunnuntai 13.7.2025
Kesämökin kulut
Kuuntele
Voit lukea uutiset samanaikaisesti alta.
Uutisviikon aihe on tällä kertaa kesämökin kulut.
Suomalaiset viettävät paljon aikaa mökillä.
Mökin omistajalla kuluu rahaa esimerkiksi ruokaan, remonttiin ja erilaisiin maksuihin.
Kerromme nyt aiheesta lisää.
Ruoka ja mökin korjaaminen maksaa
Kesämökistä tulee mökin omistajalle paljon erilaisia kuluja.
Mökin omistajat ovat kertoneet kuluista maa- ja metsätalousministeriön kyselyssä. Kyselyyn vastasi 5 000 mökin omistajaa.
Viime vuonna kesämökillä käytettiin rahaa keskimäärin noin 7 000 euroa.
Eniten rahaa kuluu ruokaan ja mökin korjaamiseen. Lisäksi rahaa kuluu sähkömaksuun ja kiinteistöveroon.
Moni mökin omistaja maksaa myös tien hoidosta, puhtaasta vedestä ja roskien kuljetuksesta.
Kulujen vähentäminen
Avaa kuvien katselu
Pete Mäki mökin pihalla Puumalassa. Kuva: Petri Vironen/Yle
Mökin omistaminen voi olla kallista.
Pete Mäki omistaa mökin Puumalassa, Etelä-Savossa. Mäki käyttää kesämökillä rahaa noin 10 000 euroa vuodessa.
Mäki sanoo, että eniten rahaa kuluu sähköön, ruokaan ja kiinteistöveroon. Viime syksynä mökkiin tehtiin kattoremontti.
Moni mökin omistaja käyttää kuitenkin vähemmän rahaa kuin ennen. Usein syy on hintojen kallistuminen.
Rahaa käytetään vähemmän esimerkiksi mökin korjaamiseen ja rakentamiseen. Korjausraha on noin 1000 euroa pienempi kuin 4 vuotta sitten.
Tuloja kuntaan ja kaupoille
Avaa kuvien katselu
Kesämökki Kannonkoskella. Kuva: Niko Mannonen / Yle
Suomessa on noin puoli miljoonaa mökkiä. Mökillä vietetään aikaa etenkin kesällä.
Mökin omistajat tuovat paljon rahaa kuntaan, jossa mökki sijaitsee. Myös mökkikunnan ruokakaupoille on hyvä, kun ihmiset tulevat ostoksille.
Esimerkiksi Varsinais-Suomessa, Taivassalon K-Marketissa myynti kasvaa, kun kesä alkaa. Kauppias Timo Vormisto kertoo, että kaupan myynti kaksinkertaistuu.
Kauppa myy mökkiläisille pihvejä, makkaraa ja jäätelöä.
Kertaus
Avaa kuvien katselu
Kesämökin rantasauna järven rannalla. Kuva: Antti Tuuha
Uutisviikon aihe oli kesämökin kulut.
Mökin omistaja käyttää vuodessa rahaa keskimäärin noin 7 000 euroa. Rahaa kuluu esimerkiksi ruokaan, mökin remonttiin ja kiinteistöveroon.
Moni kesämökin omistaja käyttää kuitenkin rahaa vähemmän kuin ennen.