Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

TV | Selkouutiset | tiistai 8.7.2025

Ulkomaisten opiskelijoiden perheet. Kännykät rahaksi. Karhut. Sää.

Ulkomaisten opiskelijoiden perheet

Aluksi ulkomaisista opiskelijoista.

Suomessa on yhä enemmän ulkomaisten opiskelijoiden perheitä.

Viime vuonna perheenjäsenten hakemuksia tuli lähes 12 000. Pari vuotta sitten määrä oli noin 1 300.

Muutos johtuu siitä, että opiskelijat saavat nyt helpommin oleskeluluvan koko opintojen ajaksi.

Suurin osa opiskelijoista tulee Etelä- ja Kaakkois-Aasiasta.

Kasvu on tuonut myös ongelmia. Monella ulkomaalaisella opiskelijalla ei ole tarpeeksi rahaa elämiseen Suomessa.

Suomessa on yhä enemmän ulkomaisten opiskelijoiden perheitä.

Sisäministeri Mari Rantanen haluaa tiukentaa perheenjäsenten maahantuloa. Aiempi hallitus helpotti maahantuloa.

Kännykät voi muuttaa rahaksi

Sitten elektroniikasta.

Vanhaa elektroniikkaa halutaan vaihtaa rahaan.

Tekstiilifirma Finlayson on ensimmäinen firma, joka ottaa käyttöön uuden maksutavan.

Siinä esimerkiksi vanhan kännykän arvolla voi ostaa kodintekstiilejä.

Oikeasti elektroniikkaa ei tuoda kaupan kassalle, vaan vaihto tehdään verkossa.

Esimerkiksi vanha iPhone 11 on 111 euron arvoinen. Sillä saa esimerkiksi pari pussilakanaa.

Finlayson sanoo, että se haluaa näyttää suuntaa vastuullisuudessa.

Vanhaa elektroniikkaa halutaan vaihtaa rahaan. Maksutapaa on tarkoitus laajentaa muihinkin verkkokauppohin.

Karhuja on aiempaa enemmän Keski-Suomessa

Lopuksi karhu-uutinen.

Keski-Suomessa karhuja on nähty talojen lähellä aiempaa enemmän. Havaintoja on 5 kertaa enemmän kuin 5 vuotta sitten.

Karhun metsästysalue laajeni nyt myös Keski-Suomeen ja Etelä-Savoon.

Karhuja on erityisen paljon Kannonkoskella. Siellä on tänä vuonna havaittu yli 200 karhua.

Karhut tekevät haittaa maatiloille. Karhut rikkovat esimerkiksi paalien muovit, jolloin rehu pilaantuu.

Keski-Suomessa karhuja on nähty talojen lähellä aiempaa enemmän.

Kannonkoskella aiotaan hakea kahta karhun kaatolupaa.

Sää

Vielä sääennuste.

Huomenna koko maassa on poutaa eli ei sada.

Aurinko paistaa lännessä. Idässä on pilvistä.

Lämpötila on 14 - 21 astetta.