Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

Radio | Uutisviikko selkosuomeksi | lauantai 5.7.2025

Ylen puoluekannatuskysely

Kuuntele

Voit lukea uutiset samanaikaisesti alta.

Uutisviikon aihe on Ylen puoluekannatuskysely.

Yle on taas kysynyt suomalaisilta, mitä puoluetta he kannattavat.

Puolueiden suosion järjestys on pysynyt ennallaan. Merkittävä muutos on kuitenkin, että perussuomalaisten kannatus on noussut hieman.

Kerromme nyt lisää puoluekannatuskyselyn tuloksista.

Puoluekannatuksen jakokuva jossa näkyvät 4 suurinta puoluetta: PS: 11,8 %, Kesk. 13,9, Kok. 20,8 ja SDP: 25,1.

Avaa kuvien katselu

Neljä suosituinta puoluetta ovat SDP, kokoomus, keskusta ja perussuomalaiset. Kuva: Eetu-Mikko Pietarinen / Yle

SDP

Ylen uusi puoluekannatuskysely tehtiin kesäkuussa.

Suosituin puolue on edelleen SDP. SDP:tä kannattaa noin 25 prosenttia suomalaisista.

SDP:n kannatus on yhtä korkea kuin edellisessä kyselyssä toukokuussa.

SDP on oppositiopuolue, eli se ei ole hallituksessa.

SDP:n etumatka kokoomukseen on kasvanut hieman, koska kokoomuksen kannatus on laskenut hieman.

Kokoomus

Toiseksi suosituin puolue on Kokoomus.

Kokoomuksen kannatus on melkein 21 prosenttia.

Kokoomuksen kannatus on laskenut hieman. Lasku on kuitenkin pientä.

Yksi laskun syy on, että osa kokoomuksen viime vaalien äänestäjistä ei vielä tiedä, mitä puoluetta he kannattavat seuraavissa vaaleissa.

Kokoomus on hallituspuolue ja myös pääministeri Petteri Orpo on kokoomuksesta.

Antti Kaikkonen ja muut keskustan edustajat hurraavat kukkakimppu kädessään.

Avaa kuvien katselu

Antti Kaikkonen ja muut keskustan jäsenet iloitsivat huhtikuussa keskustan menestyksestä alue- ja kuntavaaleissa. Kuva: Tuomo Björksten / Yle

Keskusta

Kolmanneksi suosituin puolue on Keskusta.

Keskustan kannatus on melkein 14 prosenttia.

Keskustan kannatus on laskenut hieman. Keskustan kannatus laski myös edellisessä kyselyssä.

Keväällä keskustan kannatus nousi alue- ja kuntavaaleissa. Nyt keskustan kannatus on palannut aiemmalle tasolle.

Keskusta ei ole hallituksessa.

Perussuomalaiset

Neljänneksi suosituin puolue on perussuomalaiset. Perussuomalaisten kannatus on melkein 12 prosenttia.

Perussuomalaisten kannatus on noussut 1 prosenttiyksikön toukokuusta. Tämä on kannatuskyselyn merkittävin muutos.

Perussuomalaisten kannatus laski paljon kevään alue- ja kuntavaaleissa. Nyt kannatus on taas noussut vähän.

Perussuomalaiset on hallituspuolue.

Perussuomalaisten Riikka Purra, kokoomuksen Petteri Orpo ja SDP:n Antti Lindtman osallistuivat Ylen eurovaalitenttiin.

Avaa kuvien katselu

Puolueiden puheenjohtajat Riikka Purra (Perussuomalaiset) Antti Lindtman (SDP) ja Petteri Orpo (kokoomus) osallistuivat Ylen vaalitenttiin. Kuva: Silja Viitala / Yle

Muut puolueet

Viidenneksi suosituin puolue on vasemmistoliitto, jonka kannatus on noin 10 prosenttia. Vasemmistoliiton kannatuksessa on pieni nousu.

Kuudenneksi suosituin puolue on vihreät, jonka kannatus on alle 8 prosenttia. Vihreiden kannatus on laskenut.

RKP:n ja kristillisdemokraattien kannatus on 4 prosenttia.

Liike Nytin kannatus on hieman yli 1 prosentti.

Kertaus

Uutisviikon aihe oli Ylen puoluekannatuskysely.

Suosituin puolue on edelleen oppositiopuolue SDP, ja toiseksi suosituin puolue on edelleen pääministeripuolue kokoomus.

Keskustan kannatus on laskenut ja perussuomalaisten kannatus on noussut kevään jälkeen.

Tämä oli uutisviikko selkosuomeksi. Tavataan taas, kuulemiin!