Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

TV | Selkouutiset | maanantai 30.6.2025

Kilpailukyky Sosiaalinen media. Haahkat. Sää.

Kilpailukyky

Aluksi talousuutinen.

Suomen kilpailukyky paranee hitaasti.

Uudessa kilpailukykyvertailussa Suomi on sijalla 14.

Se on vain pykälän verran parempi kuin edellisessä vertailussa viime vuonna.

Vertailun kärjessä ovat nyt Sveitsi, Singapore, Hongkong ja Tanska.

Suomen kilpailukyky paranee hitaasti.

Sitä jarruttaa viime vuosien heikko talouskehitys.

Sveitsiläisen IMD-instituutin vertailussa oli mukana noin 70 maata.

Nuoret ja some

Sitten aiheena on sosiaalinen media eli some.

Kansanedustajat ovat erimielisiä siitä, pitääkö nuorten sosiaalisen median käyttöä rajoittaa.

Yle kysyi asiaa kansanedustajilta.

Osa kannattaa tiukkaa somekieltoa. Toiset sanovat, että kieltoa on mahdotonta valvoa.

Monissa EU-maissa sosiaalisen median ikäraja on 16 vuotta.

Suomessa ikäraja on 13 vuotta. Suomessa kuitenkin jopa 90 prosenttia 10-vuotiaista lapsista käyttää somea.

Kouluissa lasten ja nuorten puhelimen käyttöä aletaan rajoittaa syksystä lähtien.

Haahkat

Sitten kerromme haahkasta, joka on uhanlainen lintulaji.

Haahkojen määrä on vähentynyt nopeasti.

Hangossa Tvärminnen eläintieteellisellä asemalla haahkoja on tutkittu yli 30 vuoden ajan. Sinä aikana haahkapopulaatio on kutistunut kolmasosaan

Haahkalla on luonnossa enemmän vihollisia kuin ennen. Niitä saalistavat merikotkat, minkit ja supikoirat, sanoo Suomen ympäristökeskuksen erikoistutkija Kim Jaatinen.

Haahkoja on jo niin vähän, että laji on erittäin uhanalainen.

Tvärminnessä tutkijat selvittävät nyt, miten haahkat sopeutuvat stressaavaan elinympäristöön. Lintujen stressitaso näkyy verikokeessa.

Tiistain sää

Vielä sääennuste.

Huomenna melkein koko maassa paistaa aurinko.

Lämpötila on etelässä jopa 23 astetta. Pohjoisessa lämpötila on alle 20 astetta.