Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

TV | Selkouutiset | keskiviikko 25.6.2025

Lähi-idän tulitauko. Pyörämatkailu. Purkutaide. Sää.

Iranin ja Israelin tulitauko

Ensin uutinen ulkomailta.

Israel ja Iran ovat tehneet tulitauon. Maat ovat siis lopettaneet sotatoimet. USA sanoo, että seuraavaksi Israelin ja Iranin pitää tehdä rauhansopimus.

Israel aloitti sotatoimet Irania vastaan kesäkuun puolivälissä. Iran kertoo, että yli 600 ihmistä kuoli Israelin hyökkäyksissä. Israel kertoo, että Iranin hyökkäyksissä kuoli noin 30 ihmistä.

Juhannuksena myös USA:n sotakoneet pommittivat Irania. USA iski Iranin ydinlaitoksia vastaan.

Israel ja Iran ovat tehneet tulitauon. Maat eivät ole rikkoneet tulitaukoa.

Pyörämatkailu

Nyt aiheena on matkailu.

Pyörämatkailu on suositumpaa kuin aikaisemmin. Moni ihminen haluaa ajaa polkupyörällä myös lomamatkalla.

Tässä kuvassa ajetaan maastopyörällä Rovaniemellä.

Lapin matkailufirmat haluavat, että Lappiin tulee turisteja ajamaan polkupyörällä. Siksi Lappiin kannattaa rakentaa uusia reittejä, joilla voi ajaa maastopyörällä.

Pyörämatkailu on suositumpaa kuin aikaisemmin. Matkailufirmat arvioivat, että tulevaisuudessa pyöräturisteja on vielä paljon enemmän kuin nyt.

Purkutaide

Seuraavan uutisen aiheena on taide.

Helsingissä on tänä kesänä uusi taidenäyttely. Purkutaide-näyttely on kerrostalossa.

Purkutaide-näyttely rakennetaan taloon, joka puretaan pian tai on huonossa kunnossa.

Helsingin Purkutaide-näyttelyssä on esimerkiksi maalauksia, veistoksia ja sarjakuvia. Näyttelyssä on paljon tavaroita, joita kukaan ei enää käytä.

Helsingissä on tänä kesänä uusi taidenäyttely. Purkutaide-näyttelyyn osallistuu yli 70 taiteilijaa.

Sää

Vielä sääennuste.

Torstaina isossa osassa Suomea on poutaa. Paikoin voi sataa vähän vettä. Lännessä paistaa aurinko. Lämpötila on noin 10-20 astetta.