Radio | Uutisviikko selkosuomeksi | sunnuntai 22.6.2025
USA:n hyökkäys Iraniin
Kuuntele
Voit lukea uutiset samanaikaisesti alta.
USA on tehnyt ilmaiskuja Iraniin. USA iski kolmeen Iranin ydinlaitokseen.
Iskujen tarkoitus oli varmistaa, että Iran ei pysty rakentamaan ydinasetta.
Nyt kerromme asiasta lisää.
USA iski Iranin ydinlaitoksiin
Avaa kuvien katselu
Presidentti Trump kertoi, että USA iski Iranin ydinlaitoksiin. Kuva: Carlos Barria / EPA
USA on iskenyt Iraniin. Iskuista kertoi presidentti Donald Trump sunnuntaina aamuyöllä Suomen aikaa.
Trump kertoi, että USA iski kolmeen ydinlaitokseen Iranissa. Pääkohde oli Fordon ydinvoimalaitos. Laitos on maan alla.
USA käytti iskuissa B2-pommikoneita. Ne pystyvät kantamaan pommeja, jotka porautuvat syvälle maan alle.
Trump sanoi, että iskujen tarkoitus on estää Irania kehittämästä ydinasetta.
Kehittääkö Iran ydinasetta?
Avaa kuvien katselu
USA iski Fordon, Natanzin ja Isfahanin ydinlaitoksiin Iranissa. Kuva: Riikka Tähtinen / Yle, ©Mapcreator.io | OSM.org
USA:n iskuja Iraniin on osattu odottaa, sillä tilanne Lähi-idässä on kireä.
USA ja Iran ovat neuvotelleet Iranin ydinohjelmasta, mutta neuvottelut eivät ole edenneet. USA sanoo, että Iranin ydinohjelman tarkoitus on valmistaa Iranille ydinase. Iran taas sanoo, että sen ydinohjelma on rauhanomainen, ja että se ei kehitä ydinasetta.
Israel väittää, että Iran on jo lähellä onnistua ydinaseen valmistamisessa. Sen takia Israel alkoi pommittaa Iranin ydinlaitoksia ja sotilaskohteita reilu viikko sitten.
Iran on vastannut ampumalla ohjuksia Israeliin.
Israel ja Iran ovat iskeneet toisiaan vastaan myös tänään USA:n iskun jälkeen.
Ei sotaa, vaan neuvotteluja
Avaa kuvien katselu
USA:n B2-pommikone. Kuva: AOP
Vielä ei tiedetä, miten paljon vahinkoa USA:n iskut Iraniin aiheuttivat.
Presidentti Trump sanoo, että iskut onnistuivat hyvin. Hän sanoo, että ne tuhosivat kolme ydinlaitosta kokonaan. Trump myös uhkaa Irania uusilla iskuilla, jos Iran ei lopeta sen ydinohjelmaa.
Iran sen sijaan sanoo, että USA:n iskut eivät aiheuttaneet suuria tuhoja.
Maailmalla pelätään, että konflikti laajenee isommaksi sodaksi Lähi-idässä. Monet maailman johtajat sanovat, että USA:n ja Iranin pitää nyt palata neuvottelupöytään.
Kertaus
Uutisviikon aiheena oli USA:n hyökkäys Iraniin.
USA iski viime yönä kolmeen ydinlaitokseen Iranissa.
Iskujen tarkoitus oli varmistaa, että Iran ei pysty rakentamaan ydinasetta.
Maailman johtajat toivovat, että USA ja Iran jatkavat neuvotteluja ydinohjelmasta.