Radio | Uutisviikko selkosuomeksi | lauantai 21.6.2025
Henkilömiinat ja saamelaiskäräjälaki
Kuuntele
Voit lukea uutiset samanaikaisesti alta.
Eduskunta on aloittanut kesäloman. Kansanedustajien loma alkoi juhannukselta, ja se jatkuu syyskuun alkuun asti.
Viimeisessä täysistunnossa ennen kesälomaa eduskunta teki kaksi isoa päätöstä.
Eduskunta päätti, että Suomi eroaa kansainvälisestä sopimuksesta, joka kieltää henkilömiinat.
Eduskunta myös hyväksyi saamelaiskäräjälain uudistuksen.
Nyt kerromme lisää näistä päätöksistä.
Suomi jättää Ottawan sopimuksen
Avaa kuvien katselu
Eduskunta päätti, että Suomi eroaa Ottawan sopimuksesta. Kuva: Markku Ulander / Lehtikuva
Suomi eroaa kansainvälisestä Ottawan sopimuksesta. Sopimus kieltää henkilömiinojen käytön ja valmistamisen.
Eduskunta äänesti Ottawan sopimuksesta kevään viimeisessä täysistunnossa torstaina. Valtaosa kansanedustajista tuki eroamispäätöstä.
Päätös tarkoittaa sitä, että Suomen puolustusvoimat eli armeija saa jatkossa käyttää henkilömiinoja.
Henkilömiinat takaisin käyttöön
Avaa kuvien katselu
Putkimiina ja sakaramiina ovat henkilömiinoja. Kuva: Puolustusvoimat
Ottawan sopimuksen irtisanomisaika on puoli vuotta. Sen jälkeen Suomen armeija voi ottaa henkilömiinat käyttöön.
Henkilömiinat ovat räjähteitä, joita voidaan laittaa maahan tai veteen. Ne räjähtävät, kun ihminen tai ajoneuvo tulee lähelle tai koskettaa niitä.
Henkilömiinat ovat tappaneet ja vahingoittaneet paljon myös tavallisia ihmisiä, kun miinoja on jäänyt maastoon, vaikka sota on jo ohi. Ottawan sopimuksella onkin haluttu suojella siviilejä.
Suomen hallitus on perustellut Ottawan sopimuksesta eroamista sillä, että Suomen turvallisuustilanne on muuttunut.
Saamen kieli ja äänioikeus
Avaa kuvien katselu
Saamelaiskäräjien edustajat seurasivat lakiuudistuksen käsittelyä eduskunnassa. Kuva: Silja Viitala / Yle
Eduskunta päätti kevään viimeisessä täysistunnossa myös muuttaa saamelaiskäräjälakia.
Saamelaiset ovat alkuperäiskansaa, jonka kotiseutu on Lapissa. Saamelaiskäräjät on saamelaisten oma parlamentti.
Lakiuudistus muuttaa sitä, kuka voi osallistua saamelaiskäräjävaaleihin. Äänioikeus on jatkossa ihmisellä, jolla on edes yksi saamenkielinen lähisukulainen.
Kertaus
Uutisviikossa kerroimme eduskunnan viimeisistä päätöksistä ennen kesälomaa.
Eduskunta päätti, että Suomi eroaa kansainvälisestä Ottawan sopimuksesta.
Se tarkoittaa, että Suomen armeija voi ottaa taas käyttöön henkilömiinat.
Eduskunta hyväksyi myös saamelaiskäräjälain muutoksen.
Laki muuttuu niin, että äänioikeuden perusteeksi tulee saamen kieli.
Tässä oli Uutisviikko. Tapaamme taas huomenna.